Title: | Guía didáctica para prismas y pirámides rectos en geometría plana para la Carrera de Matemáticas y Física |
Authors: | Morocho Farez, Daysi Maritza Mogrovejo Román, María Alexandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Bravo Guerrero, Fabián Eugenio |
Keywords: | Guia Didactica Aprendizaje Geometria Prisma Piramides Constructivismo |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 74 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TMF;187 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This study was carried out at the Department of Mathematics and Physics of the School of Philosophy, University of Cuenca. This work is about the challenging understanding of the subject of prisms and straight pyramids in geometry.
In order to conduct this study, several techniques like interviews, surveys, and document revision were taken into account. All of them were carefully applied to obtain accurate results. Those results indicate that 54.55% of the students feature low academic performance in in the subject previously mentioned because three-dimensional topics are considered in two dimensions.
The objectives is to enhance the students’ understanding of prisms and pyramids by using a handbook for teachers as well as teaching materials with three-dimensional figures, so that the student can see, feel, and use them.
Therefore, a teaching handbook was produced for teachers, which is designed with in eight classes in a systematic way.It is necessary the support of teaching materials, experimental practices and the use of technological resources.
The teaching handbook is based on the constructivist and cognitivist theories of Bruner, who states that learning is more meaningful and useful when students learn through action; in this way, they can acquire new knowledge from previous learning.
Through this approach, the purpose is to persuade the students to participate actively in the teaching-learning process. It is expected that the students can deduce by themselves concepts, procedures, and formulas by organizing them to include them into their cognitive systems with playful activities and problems related to real life. |
Description: | El presente trabajo que se realizó en la Universidad de Cuenca Facultad de Filosofía en la carrera de Matemáticas y Física, trata sobre la difícil comprensión en Geometría en el tema de prismas y pirámides rectos.
Para este trabajo se tomaron en cuenta técnicas como la entrevista, la encuesta y la revisión documentaria, los cuales aportaron de forma significativa a la obtención de resultados, que permitió visualizar que el 54,55% de los estudiantes tienen bajo rendimiento académico en la asignatura de Geometría en el tema mencionado, debido a que los temas tridimensionales son planteados en dos dimensiones.
Los objetivos planteados son: optimizar la comprensión del tema de prismas y pirámides rectos por parte de los estudiantes con la aplicación de una guía para el docente y material didáctico con figuras tridimensionales.
Para lograrlo se ha elaborado una guía didáctica para el docente que consta de ocho clases además contará con el apoyo de material didáctico, prácticas experimentales y recursos tecnológicos.
La guía didáctica está fundamentada en las teorías constructivistas y cognitivistas de Bruner, quien propone que el aprendizaje es más significativo y útil si los estudiantes aprenden a través de la acción, es decir adquieren nuevos conocimientos a partir de aprendizajes previos.
Con este enfoque se pretende inducir la participación activa del estudiante en el proceso de enseñanza aprendizaje y de esta forma el deducirá por sí mismo los conceptos, los procedimientos, las fórmulas, organizándolos para incorporarlos a su esquema cognitivo, con actividades lúdicas y problemas de la vida real. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación en Matemáticas y Física |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28722 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.