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Title: Estudio ergonómico de la sobrecarga postural a los choferes profesionales del transporte público Tomebamba S.A, Cuenca, 2017
Authors: Chumbi Sangurima, Gladys Margarita
metadata.dc.contributor.advisor: Ayavaca Tapia, Luz María
metadata.dc.contributor.assessor: Cobos Cobos, Diego Fernando
Keywords: SOBRECARGA POSTURAL
METODO REBA
FACTORES DE RIESGOS ERGONOMICOS
TOMEBAMBA.S.A
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 78 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECT;166
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The main musculoskeletal injuries that can be suffered by a driver of vehicles are pain in the lower and upper back, in the neck, shoulders and wrists. They are caused by fatigue of the tendon sheaths, which is cause by the repetitive movement of the tendons by turns, push-ups, extensions, for too many hours. They can also suffer muscle contractures that are produced by the combination of repetitive exercise and sudden changes in temperature (1). The objective of this study was to describe ergonomically the postural overload of professional drivers of the public transport “Tomebamba”, using the Rapid Entire Body Assessment REBA method. The present research descriptive counted whith the participation of 52 drivers who work in the Tomebamba Company S.A. The data were collected through the application of a survey which had information about: age, years of work experience, workday and also the level of ergonomic risk by using the REBA method which was based on an observational and photographic analysis at the time of labor day the results were analyzed, organized and interpreted by using the statistical software SPSS15. The total studied population, 80.8% of them presented an average level of ergonomic risk. The drivers around the about the age of 20-39 years and with1-15 years of work experience were more propense to get have a risk of postural overload with 42.3% and 55.8% respectively. It is important to say that 65.4% of the population presented a working day equal or greater than 14 hours of work. The REBA method determined a midium level of risk for drivers assessed, which required take corrective and / or preventive measures in the workplace to prevent postural overload with the objective to reduce musculoskeletal disorders in the future
Description: 
Las principales lesiones musculo esqueléticas que puede padecer un conductor de vehículos son dolor en la parte baja y alta de la espalda, en el cuello, hombros y muñecas, causadas por fatiga de las vainas tendinosas producto del movimiento repetitivo de los tendones por giros, flexiones, extensiones, durante demasiadas horas. Igualmente pueden sufrir contracturas musculares que son producidas por la combinación del ejercicio repetitivo y los cambios bruscos de temperatura (1). El objetivo de este estudio fue el de describir ergonómicamente la sobrecarga postural a choferes profesionales del transporte público Tomebamba, utilizando el método Rapid Entire Body Assessment REBA. La presente investigación de tipo descriptiva contó con la participación de 52 choferes que laboran en la empresa Tomebamba S.A. Los datos se recolectaron mediante la aplicación de una encuesta que contenía información respecto a: edad, años experiencia laboral y jornada laboral más el nivel de riesgo ergonómico evaluado con el método REBA en base a un análisis observacional y fotográfico al momento de ejecutar su jornada laboral se analizaron, organizaron e interpretaron mediante el software estadístico SPSS15. Del total de la población estudiada el 80,8% de ellos presentaron un nivel de riesgo ergonómico medio. Con respecto a la edad de 20-39 años y respecto a años de experiencia laboral entre 1-15 años de trabajo se encontró un mayor riesgo de sufrir una sobrecarga postural con un 42,3% y un 55,8% respectivamente. Se pudo constatar que el 65,4% de la población presentó una jornada laboral igual o superior a 14 horas de labor. El método REBA determinó un nivel de riesgo medio, para los choferes, evaluados lo que indica que se requiere tomar medidas correctivas y/o preventivas en los puestos de trabajo para prevenir la sobrecarga postural con el objetivo de disminuir los transtornos musculoesquelético a futuro
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Terapia Física
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28667
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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