Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28468
Title: Cine dentro del cine, un complejo engranaje
Authors: Villacreses Kingman, María Gloria
metadata.dc.contributor.advisor: Torres Palchisaca, Galo Alfredo
Keywords: CINE
METAFICCION
METACINE
AUTORREFERENCIALIDAD
INTERTEXTUALIDAD
METALEPSIS
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 93 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TCA;77
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Metacinema, which in general aspects, refers to cinema that talks about itself, is a cinematographic resource quite used throughout history. The possibilities of metacinema are multiple, and it’s effects on the film work and the audience change depending on the context and the director’s intention. The following paper explores the different typological studies of this resource and seeks to clarify which belong to the reflective scope and which move away from this dynamic. Subsequently, after the classification of types, three feature films are analyzed, in order to understand the role of the metafictional resources in the complexity of the cinematographic work. This research aims to understand metacinema beyond its tautological condition, and to recognize it’s interpellative and reflective qualities. At the same time, this work aims to raise questions for the Ecuadorian filmmakers, in relation to the use of this resource in their upcoming work.
Description: 
El cine dentro del cine, conocido como metacine, que en términos generales se refiere al cine que habla sobre sí mismo, es un recurso cinematográfico bastante utilizado a lo largo de la historia del séptimo arte. Las posibilidades recursivas del metacine son múltiples y sus efectos en la obra cinematográfica y en el receptor también varían dependiendo del contexto y la intensión del director. El siguiente trabajo indaga en torno a los diferentes estudios tipológicos del recurso e intenta dilucidar cuáles pertenecen al ámbito reflexivo y cuáles se alejan de esta dinámica. Posteriormente se analizan, a partir del reconocimiento de los modelos, tres largometrajes de ficción, con el fin de comprender el papel que juega el recurso metaficcional en la complejización de la obra cinematográfica. La investigación propone comprender el metacine más allá de su aspecto tautológico, y reconocer su cualidad interpelativa y reflexiva. A su vez, este trabajo se plantea servir como generador de preguntas en el realizador cinematográfico ecuatoriano, en relación a la utilización de este recurso en sus trabajos venideros.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Cine y Audiovisuales
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28468
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo2.69 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00