Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28301
Title: Análisis etnomusicológico de los cantos ujáj en la cultura tradicional shuar de la amazonía ecuatoriana
Authors: Franco Cortez, Juan Carlos
metadata.dc.contributor.advisor: Palacios Mateos, Fernando
Keywords: Musicología
Análisis cualitativo
Tsantsa
Etnografía
Cultura
Amazonía
metadata.dc.audience.educationLevel: Tesis de Maestría en Musicología
Issue Date: 12-Oct-2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 156 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4AV;79
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The ujáj chants are part of the shuar traditional music, a binational indigenous tribe located in the Amazon forest, between the south-center region of Ecuador and the northwest region of Peru. They are feminine chants that were sang in different rituals associated with the tsantsa, the most important celebration of the shuar, held a few decades back. It consisted in the appropriation of the enemy’s strength through the beheading and head reduction. This paper inquires the uses and functions of the ujáj in the shuar culture and analyzes the musical structure, centered in the patterns, intervals and specially the hertz and cents measurement of the tonal heights that shows a different nature from the western music nature. Therefore, refuting the thesis that some researchers maintained that the shuar music structure is made from thre or four sounds (triphonia and/or tetrafphonia)
Description: 
Los cantos ujáj forman parte de la música tradicional shuar, nacionalidad indígena binacional asentada en la Amazonía centro sur del Ecuador y noreste del Perú. Se trata de cantos femeninos que se entonaban en diversos ritos asociados a la celebración de la tsantsa, la fiesta más importante que los shuar tuvieron hasta hace algunas décadas atrás y que consistió en apropiarse de la fuerza del enemigo a través de la decapitación y reducción de su cabeza. Este trabajo aborda los usos y funciones que los cantos ujáj tuvieron en el marco de la cultura tradicional shuar y analiza su estructura musical en lo relacionado a la forma, interválica y en especial a la medición en hertzios y cents de las alturas tonales que manifiestan un temperamento distinto al sistema de temperamento igual de la música occidental, con lo cual se refuta la tesis mantenida por varios investigadores que han sostenido que la música shuar se encuentra conformada por estructuras musicales de tres y cuatro sonidos (trifonía y/o tetrafonía).
metadata.dc.description.degree: 
Magister en Musicología
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28301
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)3.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00