Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28173
Title: Actitudes del docente frente a la inclusión de niños con necesidades educativas especiales asociadas a una discapacidad
Authors: Vega Feijoó, Patricia Katherine
metadata.dc.contributor.advisor: Dávalos Molina, Juana Catalina
Keywords: Educacion General Basica
Inclusion Educativa
Educacion Especial
Discapacidad
Actitud Docente
Necesidades Educativas
Educacion Inclusiva
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 86 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;181
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research looks for analyze the importance of the attitude of teachers in face of the presence of Children with Special Educational Needs associated with a physical or cognitive disability, its topic is included within the attention to diversity. The inclusive school looks for attend to the existing diversity in the educational field. To do this, it is necessary to move from a homogenizing approach to one based on the heterogeneity of the human being. One of the agents that could contribute or hinder the inclusive processes is the teacher, here is the interest to know the attitude that he or she reflects when working with diversity, especially with those who have Special Educational Needs associated with or physical and cognitive disabilities. This research is based on a bibliographical review, analysis and systematization of diverse sources and authors. This information has been found from scientific journals, books and digital databases. The results found show us that the teacher is one of the most important and influential agents in pedagogical mediation, with positive attitudes that would contribute to create a better inclusion of students with physical and cognitive disabilities. On the other hand the negative attitudes tend to encourage rejection and exclusion. Finally, some techniques that the teacher could implement to improve his or her attitude toward students with Special Educational Needs associated with a disability are described.
Description: 
La presente investigación busca analizar la importancia de la actitud de los docentes, frente a la presencia de niños con Necesidades Educativas Especiales asociadas a una discapacidad física o cognitiva, su temática se incluye dentro de la atención a la diversidad. La escuela inclusiva busca atender a la diversidad existente en el ámbito educativo, para ello es necesario transitar de un enfoque homogeneizador a una basado en la heterogeneidad del ser humano. Uno de los agentes que podría contribuir o dificultar los procesos inclusivos es el docente, de ahí el interés por conocer la actitud que éste refleje al trabajar con la diversidad, en especial con aquellos que poseen Necesidades Educativas Especiales asociadas a una discapacidad física o cognitiva. El presente trabajo se sustenta en una revisión, análisis y sistematización bibliográfica de diversas fuentes y autores, dicha información ha sido obtenida de revistas científicas, libros y bases digitales. Los resultados que se obtuvieron muestran que el docente es uno de los agentes más importantes e influyentes en la mediación pedagógica, siendo las actitudes positivas las que contribuirían a crear una mejor inclusión de alumnos con discapacidad física y cognitiva, por el contrario las actitudes negativas tienden a fomentar rechazo y exclusión. Finalmente se describen algunas técnicas que el docente podría implementar para mejorar su actitud hacia alumnos con Necesidades Educativas Especiales asociadas a una discapacidad.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28173
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo6.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00