Title: | Exploring the speech acts of greeting and leave taking as performed by senior high schools students and native english speakers, Cuenca, Ecuador |
Authors: | Carrión Durán, María José |
metadata.dc.contributor.advisor: | Heras Urgilés, Gerardo Esteban |
Keywords: | Enseñanza Del Ingles Pragmatica Competencia Comunicativa Habilidades Pragmaticas |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 65 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;473 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Pragmatics studies how people use language in context. Many authors state that in order to improve one’s communicative competence, studying grammar, vocabulary, phonology, and syntax is not enough; one also needs to study the pragmatics of that language. Many researchers use an instrument called Discourse completion task (DCT) in order to obtain language data of a specific speech act. Using a DCT, the present exploratory research study examines the manners in which senior high schools students and native English speakers perform the speech acts of greeting and leave-taking in Cuenca, Ecuador. Following the manner in which experts in this field carry on research, the participants of the present study include sixty-one high school students of English and 15 native speakers of English. The same DCT was given to both the native and non-native speakers. The results show that when greeting, the high school students use phrases that might be considered too formal or inappropriate for this particular context. In addition, the non-native speakers seem to lack very common ways of greeting people in informal situations. In terms of leave-taking, most of the answers provided by the students seem too abrupt or even rude. It seems as though the lack of pragmatic skills for greeting and leave-taking in the students might cause failure when communicating with native or fluent English speakers. |
Description: | La pragmática estudia cómo las personas usan el lenguaje en contexto. Muchos autores indican que para mejorar nuestra competencia comunicativa, estudiar gramática, vocabulario, fonología y sintaxis no es suficiente; también necesitamos estudiar la pragmática de esa lengua. Muchos investigadores usan un instrumento llamado cuestionario para completar el discurso (discourse completion task: DCT) para obtener datos lingüísticos de un acto del habla específico. Usando un DCT, el presente estudio exploratorio examina las maneras en que estudiantes del último año de colegio y hablantes nativos de inglés realizan los actos del habla que corresponden a saludar y despedirse en inglés en Cuenca, Ecuador. Los participantes de este estudio incluyen sesenta y un estudiantes de colegio y quince angloparlantes. El mismo instrumento fue dado a todos los participantes. Los resultados muestran que a la hora de saludar en inglés, los estudiantes de colegio usan frases que pueden ser consideradas demasiado formales o inapropiadas para este contexto en particular. Además, los estudiantes parecen desconocer maneras muy comunes de saludar en contextos informales. En cuanto a las formas de despedirse, la mayoría de las respuestas proporcionadas por los estudiantes parecen ser muy abruptas o incluso groseras. Tal parece que la falta de habilidades pragmáticas, en los estudiantes, al saludar y despedirse en contextos informales puede causar fallas en su comunicación con angloparlantes o personas con un alto nivel de inglés. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28152 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.