Title: | Paradigmas de intervención y aportes conceptuales de trabajo social: visión teoría crítica |
Authors: | Kajekai Papue, Janneth Eulalia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Astudillo Lucero, Francisco René |
Keywords: | Epistemologia Intervencion Social Trabajo Social |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 61 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TRBS;340 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present monograph Paradigms of Intervention and Conceptual Contributions of Social Work: Critical Social Theoretical Vision, starts from a historical review on the epistemological conceptualizations that have treated different authors.
Social work as a humanistic and social science must consider its protagonism and autonomy before the other social sciences, therefore, it is important to question the paradigms that dispute the profession.
At present, the profession leaves a side of the innate prejudices that we have been imposed to integrate the new knowledge related to the human being, the context, the central axis is that the social subjects participate autonomously in the transformation of Its a reality in order to make a critical judgment and thus promote a human society and just for all.
Alfred Schütz states that the primary objective of the social sciences is to achieve an organized knowledge of social reality. Therefore, the objective of this research is to analyze the contributions of critical theory in order to propose a model of Social Work intervention in its epistemological foundation, giving rise to overcoming that traditional view that allows designing development Disciplinary system of Social Work through epistemology, which demands a high knowledge, learning and critical reflection of the daily life in which it is immersed in the human being. |
Description: | La presente monografía Paradigmas de Intervención y Aportes Conceptuales desde Trabajo Social: Visión Teoría Social Critica, parte de una reseña histórica sobre las conceptualizaciones epistemológicas que han tratado diferentes autores.
Trabajo social como una ciencia humanista y de índole social debe considerar su protagonismo y autonomía ante las demás ciencias sociales, por lo tanto, es importante cuestionar los aspectos paradigmáticos que disputan a la profesión.
En la actualidad, la profesión demanda dejar a un lado los prejuicios innatos que se nos ha impuesto para integrar conocimientos nuevos relacionados con el ser humano, el contexto, su eje central radica en que los sujetos sociales participen de forma autónoma en la transformación de su propia realidad con el fin de hacer un juicio crítico y así promover una sociedad humana y justa para todos/as.
Alfred Schütz afirma que el objetivo primario de las ciencias sociales es lograr un conocimiento organizado de la realidad social. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es analizar los aportes de la teoría crítica con el fin de proponer un modelo de intervención del Trabajador Social en su fundamentación epistemológica, dando lugar, a la superación de esa mirada tradicional que permita concebir el desarrollo disciplinario de Trabajo Social a través de la epistemología, la cual demanda un alto conocimiento, de aprendizaje y reflexión crítica de la cotidianidad en la que se encuentra inmerso el ser humano. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Trabajo Social |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27713 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.