Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27593
Title: The use of bottom-up and top-down processing as an efl teaching tool based on schema theory to develop reading skills in 9th graders at “Técnico Salesiano” high school in Cuenca
Authors: Calle Méndez, Lilian Estefanía
Lalvay Llivigañay, Tania Maribel
metadata.dc.contributor.advisor: Chica Cárdenas, Yola Indaura
Keywords: EDUCACION
ENSEÑANZA
LECTURA
DESTREZAS DE LECTURA
CONOCIMIENTO PREVIO
EDUCACION GENERAL BASICA
ENSEÑANZA DEL INGLES
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 472 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;472
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This study focuses on the appropriate methodology for teaching reading in an English as a foreign language classroom. The methodology is based on the schema theory and its bottom-up and top-down processing. Within this methodology, the memory plays a very important role since it is the one that will allow the student to acquire new knowledge. In order to reach the objective of this study a questionnaire has been carried out on the students of the ninth grade of basic education of the ‘Técnico Salesiano’ high school. This questionnaire was the basis for detecting the interests that each student has in reading and especially the methodology used by the teacher in the development of this skill. Based on the results obtained from the questionnaire, a didactic guide has been developed for the teacher including activities with the main purpose to facilitate a methodology of teaching that can be helpful in the process of the reading skill.
Description: 
Este estudio se enfoca en la metodología adecuada para la enseñanza de la lectura dentro de un aula de clase. La metodología está basada en la teoría del esquema y sus procesos bottom-up y top-down. Dentro de esta metodología la memoria juega un papel muy importante ya que es la que permitirá que el estudiante pueda adquirir conocimientos nuevos. Para poder alcanzar el objetivo de este estudio se ha realizado una encuesta a los estudiantes de noveno año de educación básica del colegio técnico superior salesiano. Esta encuesta fue la base para detectar los intereses que tiene cada uno en la lectura y sobre todo la metodología que utiliza el docente en el desarrollo de esta destreza. Basado en los resultados obtenidos de la encuesta, se ha desarrollado una guía didáctica para el docente incluyendo actividades con el propósito de facilitar una metodología de enseñanza que podrá ayudar en el proceso de la destreza de lectura.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Ciencias de la Educación. Especialidad de Lengua y Literatura Inglesa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27593
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdftexto completo3.88 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00