Title: | Exploring pragmatics and the speech acts of requesting and offering in senior high school students and native speakers of english |
Authors: | Colcha Caldas, Priscila Tatiana Sibri Vélez, Hugo Eduardo |
metadata.dc.contributor.advisor: | Heras Urgilés, Gerardo Esteban |
Keywords: | Habla Enseñanza Del Ingles Discurso Educacion |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 112 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;471 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Based on the Speech Acts theory, which aims people to be aware that words do not only say something but also carry actions, this research study has the purpose of exploring pragmatics and the speech acts of requesting and offering in senior high school EFL students and native speakers of English. To accomplish this objective, the authors have done the following: first, a literature review which shows that around the world the theory of speech acts has been widely researched, but in Ecuador, this topic is not so well investigated. Second, they conducted interviews with high school teachers which demonstrates that teachers have different perspectives about this theory. Third, they applied Discourse Completion Tests (DCTs) to EFL students of public high schools and native speakers of English. The DCTs compare EFL students’ answers with native speakers’ answers in terms of appropriateness, politeness and vocabulary use. Additionally, the English textbook which is currently being used to teach English to high school level has been analyzed and shows that fifty percent of it offers opportunities to develop pragmatic skills. In this context, it is important for teachers to remember that the development of speech acts in class can help students understand the socio-cultural background of the target language to enhance their communicative competence. |
Description: | Basado en la teoría de los actos del habla, cuyo objetivo es que las personas conozcan que las palabras no sólo dicen algo, sino que también llevan a cabo acciones, este estudio tiene el propósito de explorar la pragmática y los actos de habla de solicitar y ofrecer en estudiantes de secundaria de Inglés como lengua extranjera y nativos de Inglés. Para lograr este objetivo, los autores realizaron lo siguiente: primero, revisión de literatura la cual muestra que en todo el mundo la teoría de los actos del habla ha sido ampliamente investigada, pero en Ecuador no se lo hace a profundidad. Segundo, se llevaron a cabo entrevistas con profesores de secundaria lo que demuestra que ellos tienen diferentes perspectivas acerca de esta teoría. Tercero, aplicaron pruebas de finalización del discurso (DCTs por sus siglas en inglés) a estudiantes de EFL de instituciones públicas y nativo hablantes de inglés la que compara sus respuestas en términos de pertinencia, cortesía y uso del vocabulario. Además, se ha analizado el libro de inglés que se utiliza actualmente para enseñar inglés a este nivel y muestra que la mitad de éste, ofrece oportunidades para desarrollar habilidades pragmáticas. En este contexto, es importante que los maestros recuerden que el desarrollo de los actos del habla en clase puede ayudar a los estudiantes a entender el trasfondo sociocultural de la lengua que se está aprendiendo para mejorar su competencia comunicativa. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27465 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.