Fotografia Narracion Imagen Movimiento Nalisis Del Cine Cortometraje
Issue Date:
2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion:
75 páginas
metadata.dc.description.city:
Cuenca
Series/Report no.:
TCA;69
metadata.dc.type:
bachelorThesis
Abstract:
One of the qualities of the seventh art is that one that breaks with reality in order to submit us to a discourse manipulated in advance by the narrator-cineaste who makes a kind of pact in which we agree to believe what we see on the screen. Nevertheless, in order to achieve this connection the narrator-cineaste must achieve that this link is solid enough to avoid that the spectators lose the contact with the new narrative reality.
To sum up we can say: cinematics is making tricks which refers to a pact of creator and spectator to reach the assimilation of the film for a benefit on both sides. These tricks are staged from the screenplay.
Under these conditions we take a closer look at the project HISTORIA UNO by Alfonso Vallejo. This story deals with the reunion of Julia and Clemente, respectively mother and son. After a long time Clemente comes to his mother’s house who has not heard of him since he has left, she thought he was dead, meanwhile he wrote letters to her. Clemente decides to deliver the letters and finally say goodbye to his mother. The present monographic work is of use as a handbook for the people who take on the task of taking a closer look of a screenplay besides the department of photography and contribute to strengthen the pact of the narrator-cineaste and the spectator referring to the narrative-visual tool a photographer works with: the light.
Cinema is light said Fellini
Description:
Uno de los atributos del séptimo arte es el de romper con la realidad para sumergirnos en un discurso previamente manipulado por el narrador-cineasta suscribiendo, junto a nosotros, una especie de pacto en el que acordamos creernos lo que él nos muestra en la pantalla. No obstante, para lograr esa conexión el narrador-cineasta debe lograr que ese vínculo sea lo suficientemente sólido como para evitar que el público se desconecte de esa nueva realidad narrativa.
Partiendo de esta premisa nos enfrentamos al proyecto HISTORIA UNO de Alfonso Vallejo. Una historia que habla del re encuentro entre Julia y Clemente, madre e hijo respectivamente. Clemente llega después de mucho tiempo a casa de su madre quien no supo de él desde que se fue, ella lo creía muerto mientras él le escribía cartas que nunca entregaba. Clemente regresa a la ciudad pero se reactiva el problema con su madre hasta que Clemente decide por fin entregar las cartas y esta vez por fin despedirse de su madre.
El presente trabajo monográfico sirve de guía para las personas que incurran, desde el departamento de FOTOGRAFÍA, en la tarea de enfrentarse a un guion y aportar en solidificar ese pacto entre el narrador-cineasta y el espectador apelando a la herramienta narrativo-visual con la que cuenta un fotógrafo: la luz.
El cine es luz decía Fellini. (Costantini & Macotela, 2006)
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00
Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00
Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00