Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27302
Title: Deterioro cognitivo por el consumo de sustancias entre pacientes de 18 a 63 años
Authors: Cárdenas Jara, Diana María
Célleri Pazato, Lilian Andrea
metadata.dc.contributor.advisor: Vilchez Tornero, José Luis
Keywords: DROGA
DETERIORO COGNITIVO
APRENDIZAJE
MEMORIA
FLEXIBILIDAD COGNITIVA
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 36 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;28
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The lack of studies with regards to the prejudicial consequences of psychotropic substance abuse on cognitive processes makes it necessary an in-depth analysis of its importance. Drug-rehabilitation centers in Cuenca, Ecuador, do not usually take into account neurocognitive stimulation within the treatments they offer. The point of the present study is to test the effect drug abuse in three different cognitive processes (learning, memory and cognitive flexibility). To this aim, a version of the Wisconsin test was computerized for evaluating Reaction Times in Diagnosed-drug-user and Undiagnosed-drug-user/Non-drug-user populations. Data show that Diagnosed-drug-user population significantly has greater Reaction Times in the matching tasks than the Undiagnosed-drug-user/Non-drug-user population; showing more important cognitive deficits in the cognitive areas of learning, memory and cognitive flexibility. On the other hand, there was a positive and significant correlation between Time of Consume and the cognitive deficit. However, Undiagnosed-drug-user/Non-drug-user significantly commit less number of mistakes in those tasks
Description: 
La falta de estudios en lo referente a las consecuencias perjudiciales del consumo de sustancias psicotrópicas sobre el procesamiento cognitivo hace que los centros de rehabilitación no den la suficiente importancia a la estimulación/rehabilitación neurocognitiva (dentro los tratamientos que ofrecen). El presente estudio busca soportar con evidencias la relación existente entre la dependencia a sustancias y la presencia de determinados déficits cognitivos. Con este fin, se informatizó una versión equivalente al Test de Wisconsin para evaluar las funciones cognitivas de aprendizaje, consolidación del aprendizaje (memoria) y flexibilidad cognitiva. Se utilizaron dos muestras, una de Consumidores-diagnosticados y otra de Consumidores no-diagnosticados/No-consumidores. Los resultados muestran que los Consumidores-diagnosticados requieren significativamente mayor Tiempo Reacción en las tareas de emparejamiento con respecto a los Consumidores no-diagnosticados/No-consumidores. No obstante, los pacientes Consumidores-diagnosticados cometieron menos errores en las tareas; evidenciando un criterio más rígido a la hora de realizar este tipo de tarea
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Clínico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27302
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t. de titulación.pdftexto completo1.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00