Title: | Evaluación del desarrollo psicomotor en niños/as de los centros infantiles Angelitos, San Francisco y Huayna Cápac, Cuenca, 2016 |
Authors: | Alvarez Cárdenas, Fabián Patricio Fajardo Coronel, Andrea Johanna |
metadata.dc.contributor.advisor: | Villalta Chungata, Blanca Cecilia |
metadata.dc.contributor.assessor: | Pesántez Díaz, Tania Lorena |
Keywords: | Desarrollo Psicomotor Infantil Centros Infantiles Estimulación Temprana Cantón Cuenca |
Issue Date: | 11-Nov-2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 80 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TECE;092 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Background:
The Psychomotor Development is fundamental to the development of the child during his/her early childhood, their motor skills, cognitive, language and social skills will be developed, so that a correct assessment of the Psychomotor Development allows the detection of retardation in order to apply a correct early intervention as effectively as possible. (1)
General Objective: To assess the Psychomotor Development in children from the kindergarten institutes: "Angelitos, San Francisco, and Huayna Capac" Cuenca, 2016.
Methodology: This is a descriptive study; the method to be used is the quantitative cross-sectional study. The technique was the direct Observation and Assessment of children, who were part of the study, using the scale of the Psychomotor Development of the Early Childhood Brunet Lezine Revised Version in its Baby test way. The information was collected using the software SPSS V18, the statistical measures, which were used in the development of the tabulation of data, were frequencies, measures of central tendency, graphics and charts according to the variables.
Conclusion: Our research, according to Lezine Brunet test revised version, determined that the 5,5% displayed a Global Psychomotor Development Retardation, of which 3,3% are men. The highest percentage of retardation occurs in the women in the 4 areas, having the highest percentage the ones of Language and Social.
Results' usage: The results will be published in the University of Cuenca's library for the knowledge of professionals in Early Stimulation, students and related careers, as well as general public |
Description: | El Desarrollo Psicomotor es fundamental para el desarrollo del niño/a durante su primera infancia, aquí se desarrollaran sus habilidades motoras, cognitivas, lenguaje y sociales, por lo que su evaluación correcta permite detectar algún retraso y así, aplicar una correcta intervención temprana lo más eficaz posible. (1)
Objetivo general: Evaluar el Desarrollo Psicomotor en niños/as de los Centros Infantiles “Angelitos, San Francisco y Huayna Cápac” Cuenca, 2016.
Metodología: Este es un estudio descriptivo, el método a utilizarse es el cuantitativo de corte transversal. La técnica utilizada fue la Observación y Evaluación directa a los niños/as motivo de estudio utilizando la escala de Desarrollo Psicomotor de la Primera Infancia Brunet-Lézine Versión Revisada en su forma Baby test. La información se recolectó mediante el software SPSS V18 las medidas estadísticas que se utilizaron en el desarrollo de la tabulación de datos fueron frecuencias, medidas de tendencia central, tablas y gráficos según las variables.
Conclusión: Nuestra investigación según el test Brunet-Lezine Versión Revisada determinó que el 5,5% presentan Retraso del Desarrollo Psicomotor Global, del cual el 3,3% son hombres. El mayor porcentaje de retraso se presenta en las mujeres en las 4 áreas, siendo las de mayor porcentaje Lenguaje y Social
Uso de los resultados: Los resultados serán publicados en la biblioteca de la Universidad de Cuenca para conocimientos de profesionales en Estimulación Temprana, estudiantes y carreras afines, así como público en general |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Estimulación Temprana en Salud |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27267 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.