Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27149
Title: Estilo comunicacional en familias con hijos agresores en situaciones de acoso escolar
Authors: Crespo Cabrera, Jessica Katerine
metadata.dc.contributor.advisor: Astudillo Pesántez, Alberto
Keywords: FAMILIA
ACOSO ESCOLAR
COMUNICACION
AGRESOR
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 105 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1151
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The present investigation was carried out in two phases, a first one of quantitative cut and the second qualitative, of exploratory-descriptive section, whose objective was to describe the communication style in families with aggressive children in situations of school bullying; The questionnaire on intimidation and abuse among peers in Cuenca City Schools, validated by Shephard, Ordóñez and Rodríguez (2010), was applied to 54 students of the fifth and sixth year of general basic education of the Educational Unit " La Salle "in the city of Azogues, which allowed the identification of the number of aggressor students. Later, a semi - structured interview called" The communicational style in families with aggressive children in situations of bullying "was prepared by Ordoñez and Crespo (2014), 8 parents and / or legal representatives of identified child aggressors, which allowed the identification of the family typology and the determination of the communication style. The results show 23 aggressor children and 31 possible child victims. The type of family to which the aggressor child belongs is nuclear, with the predominant communicational styles being the distractor followed by the placater.
Description: 
La presente investigación fue realizada en dos fases, una primera de corte cuantitativo y la segunda cualitativa, de corte exploratorio– descriptivo, cuyo objetivo fue describir el estilo comunicacional en familias con hijos agresores en situaciones de acoso escolar; se aplicó el Cuestionario sobre intimidación y maltrato entre pares en Instituciones Educativas de Educación Básica de la ciudad de Cuenca, validado por Shephard, Ordóñez y Rodríguez (2010), a 54 estudiantes del quinto y sexto año de educación general básica de la Unidad Educativa “La Salle” de la ciudad de Azogues, que permitió identificar el número de estudiantes agresores, posteriormente se utilizó una entrevista semi – estructurada denominada “El estilo comunicacional en familias con hijos agresores en situaciones de acoso escolar” elaborada por Ordoñez y Crespo (2014), a 8 padres de familia y/o representantes legales de los niños agresores identificados, que permitió identificar la tipología familiar y determinar el estilo comunicacional. Los resultados muestran 23 niños agresores y 31 niños posibles víctimas. El tipo de familia al que pertenece el niño agresor es nuclear, siendo los estilos comunicacionales predominantes el distractor seguido del aplacador.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Psicoterapia del Niño y la Familia
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27149
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS JESSICA CRESPO.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00