Title: | Trayectoria histórica de la Escuela de Enfermería de la Universidad de Cuenca, Cuenca 1968-2003 |
Authors: | Novillo Rivas, Mercy Lucía Ochoa Nieto, Andrea Beatriz |
metadata.dc.contributor.advisor: | Iturralde Aguilar, María Augusta |
metadata.dc.contributor.assessor: | Merchán, María Gerardina |
Keywords: | Escuela De Enfermeria Historia Universidad De Cuenca Cuenca Ecuador |
Issue Date: | 2005 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 149 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | ENF;248 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | With the aim of constructing the stories about the training systems of the Nursing School of the University of Cuenca in the context of local and international realities. It is an opportune work of value to know in depth the different processes that the Nursing School (Cuenca-Ecuador) has had to pass from its beginnings to the present day, in order to obtain the recognition it currently has, both at the national level and international. Throughout its 36 years of history, the school has been emerging through the work and effort of all those who have been or have participated in this magnificent work as is the training of professionals and non-professionals in Nursing, in order to To help improve and meet the needs of the health sector. Through this research it has been possible to see very important positive and negative aspects that influenced the historical trajectory of the school. Among the positive aspects has been through courses, seminars, training, masters, postgraduate, etc. Negative aspects: disintegration among teachers, the loss of space of the nurse in her field of action, since she previously played different roles than can be seen nowadays |
Description: | Con el objetivo de construir los relatos sobre los sistemas de formación de la Escuela de Enfermería de la Universidad de Cuenca en el contexto de las realidades locales e internacionales. Es un trabajo oportuno de valor para conocer a fondo los diferentes procesos por los que ha tenido que pasar la Escuela de Enfermería (Cuenca-Ecuador) desde sus inicios hasta la actualidad para llegar a merecer el reconocimiento que actualmente tiene, tanto a nivel nacional como internacional. A lo largo de sus 36 años de historia, la escuela ha ido surgiendo a través del trabajo y esfuerzo de todos quienes han estado o han tenido parte dentro de esta magnífica labor como es la formación de profesionales y no profesionales en Enfermería, con el fin de ayudar a mejorar y satisfacer las necesidades del sector de la salud. A través de esta investigación se ha podido ver aspectos positivos y negativos muy importantes que influeron en la trayectoria histórica de la escuela. Entre los aspectos positivos se ha tenido a través de los cursos, seminarios, capacitaciones, maestrías, postgrados, etc. Aspectos negativos: desintegración entre los docentes, la pérdida de espacio de la enfermera en su campo de acción, ya que antes desempeñaba roles diferentes a los que se puede ver en la actualidad |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Enfermería |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26851 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.