Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26708
Title: Análisis de los tres preludios para piano del compositor Gerardo Guevara
Authors: Alarcón Fabré, Alex Germán
metadata.dc.contributor.advisor: Jumbo Medina, Rommel Joselito
Keywords: Música ecuatoriana
Compositores
Piano
San Juanito
Gerardo Guevara
metadata.dc.audience.educationLevel: Tesis de Maestría en Pedagogía e Investigación Musical
Issue Date: 9-Feb-2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 108 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
This paper responds to the lack of analysis of the vast majority of works of Ecuadorian composers. The piano works by Gerardo Guevara “Three Preludes” is no exception, as there has been analyzed and no presence within the Ecuadorian piano repertoire. For this analysis has taken into account the historical, rhythmic, harmonic, melodic and conceptual aspects. Guevara in his three preludes for piano (Recitative, Albazo, San Juanito) exhibits a thought evolved from the rhythmic cells of Ecuadorians genres. Use pentatonic scale with support in the quartal harmony, a language that we might call “Guevarian language” which, as he puts it, is no longer an exaggerated nationalism folk, but a universal nationalism. Further information composer, his compositional periods catalog of his works and recording video and audio is presented.
Description: 
El presente trabajo responde a la falta de análisis de la gran mayoría de obras de los compositores ecuatorianos. La obra para piano de Gerardo Guevara “Tres Preludios”, no es la excepción, pues no ha sido analizada y carece de presencia dentro del repertorio pianístico ecuatoriano. Para dicho análisis se ha tomado en cuenta los aspectos histórico, rítmico, armónico, melódico, conceptual y de forma musical. Guevara en sus Tres Preludios para piano (Recitativo, Albazo, San Juanito) exhibe un pensamiento evolucionado a partir de las células rítmicas de los géneros ecuatorianos. Usa la pentafonía con un apoyo de la armonía quartal, un propio lenguaje que lo podríamos llamar “lenguaje Guevariano”, que como él mismo expresa, ya no es un nacionalismo exagerado, folclórico, sino un nacionalismo universal. Se presenta además información del compositor, sus períodos compositivos, catálogo de sus obras y una grabación en audio y video del autor interpretando los mencionados preludios.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Pedagogía e Investigación Musical
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26708
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS MAESTRIA 2017.pdfVersión presentada (texto completo)8.37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00