Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26699
Title: La investigación acción como estrategia para mejorar la práctica educativa en el aula escolar
Authors: Rivera Orellana, Jessica Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Peralta, Juan Napoleón
Keywords: EDUCACION GENERAL BASICA
EDUCACION
INVESTIGACION
REFLEXION ACCION
PRACTICAS DOCENTES
REFLEXION
ESTRATEGIAS EDUCATIVAS
Issue Date: 2016
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 138 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;171
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Action research as a strategy to improve educational practice in the school classroom is fundamentally a compilation and analysis of bibliographic information regarding action research, as a modality of qualitative research that allows the teacher to improve their teaching practices from processes Reflection and action based on the diversity of educational experiences that occur in educational spaces. The orientations, stages and the reflexive critical nature of action research constitute a close relation with the approaches of constructivist and critical pedagogy that at present represent the pillars of education. The research action understood and applied in an education based on constructivism and critical theory, represents a useful and accessible tool for teachers who seek to strengthen their teaching practice with research, through basic processes of reflection-action- Reflection are the stages of action research, which articulate to the daily tasks of the educator allow the educator to understand the reality where the learnings develop, to know their students better and to recognize their ways of teaching, to strengthen them, to improve or change them, in order That it is possible to establish teaching and learning processes in spaces that help people in the development of their critical thinking, adequate participation and the permanent improvement of their education.
Description: 
La investigación acción como estrategia para mejorar la práctica educativa en el aula escolar es fundamentalmente una recopilación y análisis de información bibliográfica respecto a la investigación acción, como una modalidad de la investigación cualitativa que permite al docente mejorar sus prácticas docentes a partir de procesos de reflexión y acción fundamentadas en la diversidad de experiencias educativas que suceden en los espacios educativos. Las orientaciones, etapas y el carácter crítico reflexivo de la investigación acción, constituyen una estrecha relación con los planteamientos de la pedagogía constructivista y crítica que en la actualidad representan los pilares de la educación. La investigación acción entendida y aplicada en una educación que se fundamenta en el constructivismo y en la teoría crítica, representa una herramienta útil y accesible para los docentes que pretenden fortalecer su práctica docente con la investigación, a través de procesos básicos de reflexión-acción-reflexión constituyen las etapas de la investigación acción, que articuladas a las tareas cotidianas del educador permiten al educador comprender la realidad donde se desarrollan los aprendizajes, conocer mejor a sus estudiantes y reconocer sus formas de enseñar, para fortalecerlas, mejorarlas o cambiarlas, a fin de que se logre establecer procesos de enseñanza y aprendizaje en espacios que ayuden a las personas en el desarrollo de su pensamiento crítico, una adecuada participación y la mejora permanente de su educación.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26699
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulacion.pdftexto completo2.28 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00