Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26604
Title: Dinámica familiar y su influencia en la inclusión educativa de los y las estudiantes de la Universidad de Cuenca,con discapacidad física y sensorial. Marzo–julio 2015
Authors: Pacheco Román, María Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Durán Oleas, Jenny Catalina
Keywords: INCLUSION EDUCATIVA
UNIVERSIDAD DE CUENCA
FAMILIA
DISCAPACIDAD
Issue Date: 2016
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 98 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1107
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The present research work has the purpose of knowing the family dynamics and its influence in the educational inclusion of the students of the University of Cuenca with physical and / or sensorial disability in the period March-July 2015. The methodology used was observational, Prospective , Transversal and analytical with support of qualitative information. To that end, a sample of 28 students with physical disabilities (57.1%) and sensorial (42.9%) were selected, who are registered in the University Welfare Unit, who are mainly in the range of 19-26 16 are female and 12 are male, mainly from middle-class nuclear families. This group of students evaluated their perception regarding educational inclusion at an administrative, teaching, student and infrastructural level;While the students' family was assessed the type of relationship, coping with problems, sources of support to the person with disability, values, satisfaction and the accumulation of tensions. The results were processed in the software SPSS 22, which allowed the establishment of the results of family dynamics and educational inclusion, finding that families that stimulate the participation of their children in cultural, sports and social activities, generate better levels of inclusion As well as warned that the difficult things that the family traverses generate a perception of less educational inclusion. Based on the results found, a proposal was formulated that consists of a plan to strengthen educational inclusion through family involvement. To this end, it has been necessary to train families in terms of support for university students with disabilities, the offer of psycho-social support for families whose children have low perception of university inclusion and, finally, constant monitoring of students Disability in relation to their educational inclusion.
Description: 
El presente trabajo de investigación tiene el propósito de conocer la dinámica familiar y su influencia en la inclusión educativa de los y las estudiantes de la Universidad de Cuenca con discapacidad física y/o sensorial en el período marzo–julio 2015. La metodología empleada fue observacional, prospectiva, transversal y analítica con apoyo de información cualitativa. Para ello, se ha seleccionado una muestra de 28 estudiantes con discapacidad física (57,1%) y sensorial (42,9%), que están registrados en la Unidad de Bienestar Universitario, quienes se encuentran principalmente en el intervalo etario de 19-26 años, 16 pertenecenal sexo femenino y 12 al masculino, provienen principalmente de familias nucleares de clase media. A este grupo de estudiantes se evaluó su percepción respectode la inclusión educativa a nivel administrativo, docente, estudiantil e infraestructural; mientras que, a la familia de dichos estudiantes se evaluó tipo de relación, afrontamiento de problemas, fuentes de apoyo a la persona con discapacidad, valores, satisfacción y acumulación de tensiones. Los resultados fueron procesados en el Software SPSS 22, mismo que permitió establecer los resultados de la dinámica familiar y la inclusión educativa, encontrando que las familias que estimulan la participación de sus hijos en actividades culturales, deportivas y sociales, generan mejores niveles de inclusión, así como también se advirtió que las situaciones difíciles que atraviesa la familia generan una percepción de menor inclusión educativa. En base a los resultados encontrados, se formuló una propuesta que consiste en un plan de fortalecimiento de la inclusión educativa a través del involucramiento familiar.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Intervención Psicosocial Familiar
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26604
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesis.pdftexto completo2.02 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00