Title: | Los determinantes de la sobreeducación y su efecto en los salarios: el caso Ecuatoriano año 2015 |
Authors: | Heredia Rivadeneira, Wladimir Fernando López Bravo, Carlos Gabriel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Orellana Bravo, Mercy Raquel |
Keywords: | Desajustes Educacionales Sobreeducacion Subeducacion Capital Humano Salarios Educacion Superior Ecuador |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 157 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TECO;797 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The main objective of this study is to analyze the determinants of overeducation and its effect on wages in Ecuador by 2015. Specifically, the analysis focuses on determining the incidence of educational mismatches (over-education, under-education and adequate education), the application of a probability model that indicates the determinants of overeducation and the application of wage models. Making use of the ENEMDU survey, it was found that 3 out of 10 workers present some kind of educational mismatch. Out of the total employed, 14.4% are over-educated and 14.3% under-educated. It was also observed that the phenomenon of over-education affects a large extent of young workers and those who hold a higher education qualification. Finally, it was found that overeducation is expensive for workers since the over-educated earn an average of 15.6% less than the adequately educated. In contrast, the under-educated earn an average of 13.9% more than the adequately adequate. In terms of returns, it was found that an additional year of adequate education increases wages by 6.5%, a year of over-education increases by 2.8%, and a year of undereducation decreases wages by 3.3%. |
Description: | El objetivo principal de este estudio es analizar los determinantes de la sobreeducación y su efecto en los salarios en el Ecuador para el año 2015. Específicamente, el análisis se enfoca en determinar la incidencia de los desajustes educacionales (sobreeducación, subeducación y educación adecuada), la aplicación de un modelo de probabilidad que indique los determinantes de la sobreeducación y la aplicación de modelos de salarios. Haciendo uso de la encuesta ENEMDU, se encontró que 3 de cada diez trabajadores presentan algún tipo de desajuste educacional. Del total de ocupados, el 14,4% se encuentran sobreeducados y el 14,3% subeducados.Asimismo se observó que, el fenómeno de la sobreeducación afecta en gran medida a los trabajadores jóvenes y a los que poseen un título de educación superior. Finalmente, se encontró que la sobreeducación es costosa para los trabajadores ya que los sobreeducados ganan en promedio 15,6% menos que los adecuadamente educados.En contraste, los subeducados ganan en promedio 13,9% más que los adecuadamente educados. En cuanto a los retornos, se encontró que,un año adicional de educación adecuada incrementa el salario en 6,5%, un año de sobreeducación lo incrementa en 2,8% y un año de subeducación disminuye el salario 3,3%. |
metadata.dc.description.degree: | Economista |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26274 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.