Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/25742
Title: El seguimiento a graduados, instrumento auxiliar para la construcción del currículo. Experiencia en la Carrera de Enfermería de la Universidad de Cuenca
Authors: Merchán María, Gerardina
Buenaño Barrionuevo, Llaquelina Amanda
Robalino Izurieta, Gladys
Keywords: Curriculum
Estudios De Seguimiento
Escuelas De Enfermeri A
Mejoramiento De La Calidad
Programas De Graduacion En Enfermeria
Evaluacion Educacional
Issue Date: May-2016
metadata.dc.ucuenca.paginacion: Páginas 12-22
Publisher: Universidad de Cuenca. Facultad de Ciencias Médicas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: 610.5;201031
metadata.dc.type: Article
Abstract: 
Objective: To systematize the graduate´s monitoring processes and their usefulness in curricular redesign in the Nursing career at the University of Cuenca. Methodology: Educational research of ethnographic type, with technical document review, interview and focus group. Surveys and registration forms were applied. Data analysis was based on concepts and legal regulations about graduates´ monitoring who are established in Ecuador. Results: The nursing profession is still predominantly female, the 92% were women and 8% males; the 70.5% ranked the University of Cuenca in high category and the 69.7% gave the same rating to the teachers from Nursing School. The 72% said that the trainingwas excellent and very good, and 74% indicated that it responds to institutional needs. In relation to the skills acquired, the following were estimated as high: social responsibility and civic engagement indicated by 65.5%, oral and written communication with 51.2%, and the ability of analysis and synthesis were expressed by 48% of respondents. These learning allowed them performing satisfactorily in health services. Conclusions: The graduates´ research has been the support of curricular changes in the Nursing School in its 47 years of operation as a training institution of health resources, situation that has contributed to a better preparation of professionals
Description: 
Objetivo: Sistematizar los procesos de seguimiento a graduados y su utilidad en los rediseños curriculares de la carrera de Enfermería de la Universidad de Cuenca. Metodología: Investigación educativa de tipo etnográfica, con técnicas de revisión documental, entrevista y grupo focal. Se aplicaron encuestas y formularios de registro. El análisis de datos se sustentó en los conceptos y normativa legal sobre seguimientos a graduados establecidos en el Ecuador. Resultados: La profesión de enfermería sigue siendo mayoritariamente femenina: 92% mujeres y 8% varones; el 70.5% ubicó a la Universidad de Cuenca en categoría alta y 69.7% dio la misma calificación a los docentes de la Escuela de Enfermería. El 72% señaló que la formación fue excelente y muy buena, y el 74% indicó que la misma responde a lasnecesidades institucionales. En relación a las competencias adquiridas, estiman como alta: la responsabilidad social y compromiso ciudadano indicado por el 65.5%, capacidad de comunicación oral y escrita 51.2% y la capacidad de análisis y síntesis manifestado por el 48% de encuestadas, aprendizajes que les permitió desempeñar satisfactoriamente en los servicios de salud. Conclusiones: La investigación a las graduadas ha sido el sustento de los cambios curriculares de la Escuela de Enfermería en sus 47 años de funcionamiento como institución formadora de recursos de salud, situación que ha contribuido a una mejor preparación de las profesionales
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/25742
ISSN: 1390-4450
Appears in Collections:Volúmen 34 No. 1 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
María Merchan y otros.pdfTexto Completo470.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00