Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/25140
Title: Características del Ciberbullying en los estudiantes de la Unidad Educativa César Dávila Andrade. Cuenca. Ecuador. 2013
Authors: Rodas Mosquera, Juan Enrique
Vázquez Moscoso, Gustavo Adolfo
Zhiminaycela Samaniego, Milton Oswaldo
Mosquera Vallejo, Lorena Elizabeth
Keywords: Adolescente
Acoso Escolar
Red Social
Cibernetica
Instituciones Academicas
Issue Date: Dec-2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: Páginas 41-49
Publisher: Universidad de Cuenca. Facultad de Ciencias Medicas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: 610.5;si3030
metadata.dc.type: Article
Abstract: 
Antecedents: Currently adolescents develop perfectly in the use of information, technology and communication. The internet and mobile phones have become prime instruments for training, development, socialization and fun; however, sometimes they may not make good use of technology and rather some adolescents with an aggressive personality use these means to disrupt their peers and make new forms of bullying. Objective: To determine the characteristics of cyberbullying among students of “César Dávila Andrade” High School. Methodology: A quantitative descriptive study was made. The universe was conformed by the all students of the basic cycle, who were applied a modified form of the Protocol Acting School to cyberbullying from the MRTC (Multidisciplinary Research Team for Cyberbullying); for tabulation and information processing, the SPSS program, version 15 was used; as statistical measures some frequencies, averages, and percentages were used; and for the presentation of data, tables according to the objectives were drawn up, and finally for the information analysis, a descriptive statistics was used. Results: The cyberbullying occurs in 11% of the students: 9.5% in males and 15% in females; the most used media to bully are the social networks with 52%, followed by 21.7% mobile messaging; within academic consequences 34.2% have no desire to go to school, 47.4% have lowered their grades; in relation to family problems 42% have problems with their parents and siblings and according to psychological problems about 40% feel depressed and third of the victims of cyberbullying declare: “believe it is better disappear.” CONCLUSIONS: Cyberbullying cases were detected predominantly in females which shows a gender component
Description: 
Antecedentes: En la actualidad los adolescentes se desenvuelven a la perfección en el uso de la tecnología de la información y comunicación. El internet y la telefonía móvil se han constituido en instrumentos de primer orden para su formación, desarrollo, socialización y diversión; sin embargo, en ocasiones puede que no hagan un buen uso de la tecnología y más bien algunos adolescentes, con una personalidad agresora, se valen de estos medios para perturbar a sus compañeros y realizar nuevas modalidades de acoso escolar. Objetivo: Determinar las características de ciberbullying en los estudiantes de la Unidad Educativa “César Dávila Andrade”. Metodología: Se realizó un estudio cuantitativo descriptivo, el universo estuvo conformado por todos los estudiantes del ciclo básico, a quiénes se les aplicó un formulario modificado del Protocolo de Actuación Escolar ante Ciberbullying de EMICI (Equipo Multidisciplinar de Investigación sobre Ciberbullying); para la tabulación y procesamiento de la información se utilizó el programa SPSS versión 15; como medidas estadísticas se emplearon: frecuencias, medias, porcentajes; para la presentación de los datos se elaboraron tablas de acuerdo a los objetivos y, para el análisis de la información se utilizó estadística descriptiva. Resultados: El ciberbullying se presenta en el 11% de los alumnos: 9.5% en el sexo masculino y 15% en el sexo femenino; el medio más utilizado para acosar son las redes sociales 52%, seguido de mensajes por celular 21.7%; dentro de las consecuencias académicas el 34.2% tiene deseos de no ir al colegio, el 47.4% ha bajado sus calificaciones; en relación a problemas familiares el 42% tiene problemas con sus padres y hermanos y dentro de los problemas psicológicos cerca del 40% se siente deprimido y, la tercera parte de las víctimas de ciberbullying declaran que “creen que es mejor desaparecer”. Conclusiones: Se detectaron casos de ciberbullying con predominio en el sexo femenino evidenciándose un componente de género
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/25140
ISSN: 1390-4450
Appears in Collections:Volúmen 33 No. 3 (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Juan Rodas y Gustavo Vázquez.pdftexto completo348.39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00