Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23892
Title: Actitudes hacia la química en estudiantes universitarios conforme avanzan en la carrera
Other Titles: Revista de la Facultad de Ciencias Químicas
Authors: Silvina Reyes, María
Porro, Silvia
Pirovani, María Elida
Keywords: ACTITUDES
ESCALA LIKERT
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
QUIMICA
Issue Date: 1-Apr-2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: pp. 70-76
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: 540.05;si11714
metadata.dc.type: Article
Abstract: 
The aim of this work was to estimate the change of the student attitudes towards chemistry on biology careers (“Profesorado en Biología and Licenciatura en Biodiversidad”) at Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina. The student attitudes were studied during three stages: at the beginning (1st year), during (3rd year) and at the end (5th year) of their careers. The instrument chose to assess the attitudes of the students was a questionnaire according to Likert scale. All the students who attended each of the analyzed years (45, 30 and 20 students respectively) were surveyed. The obtained results indicate statistically significant differences (p ≤ 0.05) between attitudes towards chemistry presented by students of 3rd and 5th with respect to 1st year. This research showed that there is a positive trend in attitudes toward chemistry as students progress through university education. It could be inferred that it is possible to improve the attitude of the early college years, whether methodologies of teaching and evaluation, both in the last years of high school, and in the first years of college, are reviewed, to improve the attitude towards the chemistry of the students of biological careers from the beginning.
Description: 
Este trabajo tiene como propósito estimar el cambio de las actitudes hacia la química de alumnos de las carreras de Licenciatura en Biodiversidad y Profesorado en Biología que se dictan en la Universidad Nacional del Litoral (Santa Fe-Argentina) en tres momentos: al inicio (1º año), durante (3º año) y al final (5º año) de las carreras antes mencionadas. El instrumento elegido para valorar las actitudes de los estudiantes fue un cuestionario según la escala Likert, encuestándose a la totalidad de alumnos que cursaban cada uno de los años analizados (45, 30 y 20 alumnos respectivamente). Los resultados obtenidos indican que existen diferencias estadísticamente significativas (p≤0.05) entre las actitudes hacia la química presentadas por alumnos de 3º y 5º con respecto a los de 1º año, registrándose una evolución actitudinal positiva mostrada hacia esta disciplina conforme avanza la preparación profesional de los mismos. De los resultados obtenidos se puede inferir que deberían revisarse las metodologías de enseñanza y evaluación tanto en los últimos años de la escuela secundaria como en los primeros años de la universidad para mejorar la actitud hacia la química de los estudiantes de carreras biológicas al iniciar el estudio de las mismas.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23892
ISSN: 1390-1869
Appears in Collections:no. 11 (abril 2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9_articulo_revista_11.pdftexto completo398.14 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00