Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23326
Title: Valoración del uso y mantenimiento de letrinas en la parroquia de Tarqui, Azuay.1996
Authors: Carrión Monsalve, Marco Fernando
Guamán Quizphe, Wilson Francisco
Chiriboga Vivanco, Richard Gabriel
metadata.dc.contributor.advisor: Morales Sanmartín, Jaime Rodrigo
Keywords: Baños Publicos
Zonas Rurales
Parroquia Tarqui
Salud Comunitaria
Azuay-Ecuador
Issue Date: 1998
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 91 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED;1073
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This work is, in short, an educational intervention proposal in Tarqui community, in order to modify the concepts, attitudes and practices [CAPs] regarding the use and maintenance of latrines to prevent infectious diseases transmitted by feces. We conducted a participatory dignóstico in 82 families, in order to meet their CAPs and select those in which there was greater impairment to modify through educational intervention. The interventionism was conducted through modules developed to suit the environment, with techniques such as dialogue, videos or exhibition features themes. Subsequently an evaluation was conducted to determine if families was no change in the CAPs. It was determined that there was a considerable improvement in concepts and attitudes and a slight improvement in practices. This justifies the work accomplished and validates the methodology. The authors believe that education is a modifying element CAPs, it must be repetitive and training programs impart permanently
Description: 
El presente trabajo es, en suma, una propuesta educativa de intervención en la comunidad de Tarqui, con la finalidad de modificar los conceptos, actitudes y prácticas [CAPs] en relación al uso y mantenimiento de letrinas para prevenir enfermedades infectocontagiosas transmisibles por las heces. Realizamos un dignóstico participativo en 82 familias, con el objeto de conocer sus CAPs y seleccionar aquellos en los que hubo mayor deficiencia para modificarlos mediante la intervención educativa. La intervensión se realizó por medio de módulos elaborados con características adecuadas al medio, con técnicas como diálogo, videos o exposición de temas. Posteriormente se realizó una evaluación a las familias para determinar si hubo cambio en los CAPs. Se determinó que hubo una considerable mejoría en conceptos y actitudes y una leve mejoría en las prácticas. Esto justifica la labor cumplida y da validez a la metodología empleada. Los autores consideramos que para que la educación sea un elemento modificador de CAPs, es necesario que sea reiterativa y se impartan permanentemente programas de capacitación
metadata.dc.description.degree: 
Doctor en Medicina y Cirugía
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23326
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nodisponible.jpg.pdf13.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00