Title: | Discriminación hacia jóvenes homosexuales en su entorno educativo |
Authors: | Samaniego Torres, Jorge Luis Bermúdez Heras, Drusila Alexandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Luzuriaga Vásconez, Washington Germán |
Keywords: | Discriminacion Homofobica Orientacion Profesional Diversidad Sexual |
Issue Date: | 2015 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 76 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;355 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | In order to explore the perceptions of discrimination against gay youth in the educational environment of Cuenca, a study with a qualitative design using individual and group interviews to gay students, gay parents, students and campus managers held where they are educated. Two gay men, two lesbians, four parents and two directors: ten participants were included. It was found that the verbal and physical victimization occurs mainly in the classroom; the, especially paternal, although less intense, there is domestic abuse and institutional abuse is given by teachers and administrators. The perception of all respondents is that there is on the student, in the family and in academia, proper education on the subject so there is no awareness of sexual diversity and the exercise of their rights. They lack teachers trained to properly handle this type of information. Local homophobic discrimination as Latin America is increasing and reaches extreme of causing depression and suicide attempts in the mainly young victims. This reality is shared even European countries. |
Description: | Con el propósito de explorar las percepciones sobre discriminación hacia los jóvenes homosexuales, en el ambiente educativo de Cuenca, se realizó un estudio con un diseño cualitativo aplicando entrevistas individuales y en grupo a estudiantes homosexuales, a padres de familia de estudiantes homosexuales y a directivos de plantel donde ellos se educan. Se incluyeron diez participantes: dos gais, dos lesbianas, cuatro padres de familia y dos directivos. Se encontró que la victimización verbal y física ocurre principalmente en el aula; el maltrato familiar, sobre todo paterno, aunque de menor intensidad, existe y el maltrato institucional se da a través de profesores y directivos. La percepción de todos los entrevistados es que no hay en el estudiante, en la familia y en la academia, una adecuada educación sobre el tema por tanto no existe conciencia sobre la diversidad sexual y el ejercicio de sus derechos. Hacen falta docentes capacitados para manejar adecuadamente el este tipo de información. La discriminación homofóbica local al igual que latinoamericana está en aumento y llega a extremos de provocar estados depresivos e intentos suicidas en las víctimas principalmente jóvenes. Esta realidad la comparten aun países europeos. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Psicología Educativa en la Especialización de Orientación Profesional |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23311 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.