Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23229
Title: El autoconcepto de los adolescentes en educación general básica hijos de padres emigrantes, y no emigrantes
Authors: Siguenza Carrión, Nataly Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: Rosales Jaramillo, Guido Leonel
Keywords: Psicologia Educativa
Adolescentes
Autoconcepto
Educacion General Basica
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 55 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;3
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The implementation of this work was to determine qualifications, analyze and compare the levels of self-concept of adolescents in basic general education, children of immigrant parents and not immigrants, the "Santa Isabel" National Educational Unit, through research focus quantitative and descriptive. It could work with the entire population, comprising 197 students enrolled in eighth, ninth and tenth year of basic general education, 44.16% (n = 87) males: -16.75% (n = 33) children of immigrant parents and 27.41% (n = 54) children of parents emigrantes-; and 55.84% (n = 110) women: -18.78% (n = 37) children of immigrant parents and 37.06% (n = 73) children of parents emigrantes- (mean = 13.10 years , DEVIATION = 1.09 years). The test AF5 Garcia and Musitu was used to measure the 5 dimensions of self-concept. The results showed that no significant differences in the dimensions of self-concept between the two groups, except in the academic dimension, therefore, this study did not show a relationship directly between the levels of self-concept, and the son of immigrant status or immigrant father.
Description: 
La ejecución del presente trabajo de titulación tuvo como objetivo general describir el autoconcepto de los adolescentes en Educación General Básica,hijos de padres emigrantes y no emigrantes, de la Unidad Educativa Nacional “Santa Isabel”, en base a los objetivos específicos que fueron: determinar, analizar y comparar los niveles de autoconcepto de dichos adolescentes.Para esto se realizó una investigación de enfoque cuantitativo y de tipo descriptivo. Se pudo trabajar con la totalidad de la población, conformada por 197 estudiantes, que cursan octavo, noveno y décimo año de Educación General Básica, el 44,16% (n=87) varones: -16,75% (n=33) hijos de padres emigrantes y 27,41% (n=54) hijos de padres no emigrantes-; y el 55,84% (n=110) mujeres: -18,78% (n=37) hijos de padres emigrantes y 37,06% (n=73) hijos de padres no emigrantes- (MEDIA= 13,10 años, DESVIACIÓN TÍPICA= 1,09 años). Se utilizó el test AF5 de García y Musitu para medir las 5 dimensiones del autoconcepto. Los resultados demostraron que no existe diferencias significativas en las dimensiones del autoconcepto entre ambos grupos, salvo en la dimensión académica, por lo cual, este estudio no evidenció una relación directa entre los niveles del autoconcepto, y la condición de hijo de padre emigrante o no emigrante.
metadata.dc.description.degree: 
Psicóloga Educativa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23229
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografía.pdftexto completo556.54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00