Title: | Evaluación del desarrollo psicomotriz de los niños/as de tres a seis años de edad, del Centro Particular Infantil Creciendo Libres, Cuenca 2015 |
Authors: | Llivicura Nivelo, Valeria Zulay Riera Quintuña, Maritza Elizabeth Sánchez Espejo, Lourdes Estefanía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Arce Guerrero, Narcisa Eugenia Cumandá |
Keywords: | Desarrollo Psicomotriz Infantil Desempeño Psicomotor Preescolar Centros De Salud |
Issue Date: | 2015 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 86 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | ENF;592 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Background: Profound changes have taken place in societies with regard to child development educators and health professionals parents are challenged to respond to these changes. Stimulation is a tool that allows accompanying educational process and promote skills and psychomotor skills in the area
Objective:
This research allow us to assess the psycho-motor development of children from three to six years old from “Creciendo Libres” day-care center, Cuenca 2015.
Methodology:
A quantitative descriptive observational research was conducted. We worked with a universe made up of 33 children aged three to six years Child Center Growing Private Libres. The techniques used were observation, interview and verbal shorthand scale application development and Nelson Ortiz Pinilla, with the valuation of the thick, thin, language, personal-social motor was determined, obtaining results according to the alert parameters medium-high, high, medium. The data obtained were analyzed using statistical software such as Microsoft Excel, SPSS version 21, the results are presented in tables with frequencies and percentages of the study group.
Use of results:
Our research allowed us to have real information about the psycho-motor development level from each child from “Creciendo Libres” day-care center, in which according to the total normative parameters we have 3% childrens in alert, 39% childrens in medium parameters, 43% childrens in medium-high and 15% childrens in high parameters. |
Description: | Antecedentes:
Cambios profundos han operado en las sociedades en lo que respecta al desarrollo infantil padres educadores y profesionales de la salud se encuentran ante el desafío de responder a dichas transformaciones. La estimulación es una herramienta que permite, acompañar su proceso educativo y promover habilidades y destrezas en el área psicomotriz.
Objetivo:
La presente investigación permitió evaluar el desarrollo psicomotriz de los niños/as de tres a seis años de edad del Centro Particular Infantil Creciendo Libres, Cuenca 2015.
Metodología:
Se realizó una investigación Cuantitativa de tipo Observacional Descriptivo. Se trabajó con un universo formado por 33 niños de tres a seis años del Centro Particular Infantil Creciendo Libres. Las técnicas utilizadas fueron la observación, entrevista verbal y la aplicación de la escala abreviada del desarrollo de Nelson Ortiz y Pinilla, con la que se determinó la valoración de la motricidad gruesa, fina, lenguaje, personal-social, obteniendo resultados de acuerdo a los parámetros de alerta, medio, medio-alto y alto. Los datos obtenidos fueron analizados mediante programas estadísticos como Microsoft Excel, Programa SPSS Versión 21, los resultados son presentados en tablas con frecuencias y porcentajes del grupo de estudio.
Uso de resultados: Nuestra investigación permitió tener un dato real del nivel de desarrollo psicomotor en el que se encuentra cada niño/a, del Centro Particular Infantil Creciendo Libre, donde según parámetros normativos totales tenemos 3% niños/as en alerta, 39% niños/as en parámetro medio, 43% niños/as en medio-alto, 15% niños/as en parámetros alto. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Enfermería |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23222 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.