Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23183
Title: La activación de los conocimientos previos para lograr un aprendizaje significativo en niños de E.G.B
Authors: Asadovay Llalao, Diego Armando
Morocho Bautista, Luis Alfredo
metadata.dc.contributor.advisor: Van Der Bijl, Martinus Johannes Carolus Maria
Keywords: Aprendizaje Significativo
Conocimientos Previos
Estrategias De Activación
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 47 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;126
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This bibliographical research is based on the meaningful learning theory, having as a main referent to David Ausubel. The objective of this research is to show the importance of activating children’s previous knowledge during the teaching-learning process. The key of the meaning that students give to the new information underlies in the use of their previous knowledge. This fact allows students to store the information that can be used in their everyday life. It is the teacher’s job to know how to activate previous knowledge of childrenthrough specific strategies which allow them to relate with the new information. As a result, it is attempted to achieve a meaningful learning, which contributes to the children’s integral formation making them able to answer the educational requirements of the current society.
Description: 
Esta investigación bibliográfica está fundamentada en la teoría del aprendizaje significativo teniendo como principal referente a David Ausubel. Su objetivo es demostrar la importancia que tiene activar los conocimientos previos en los niños de Educación General Básica (E.G.B) durante los procesos de enseñanza-aprendizaje. En la utilización de los conocimientos previos radica el sentido y significado que los estudiantes dan a la nueva información para una mayor retención y profundización en la mente de los educandos para que los puedan utilizar en la vida cotidiana. El maestro/adebe saber cómo activar los conocimientos previos de los niños, a través de estrategias específicasque permitan relacionarlos con la nueva información.Como resultado se pretende alcanzar un aprendizaje significativoque contribuya a la formación integral de los niños capacitándolos para las exigencias educativas de la sociedad actual.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23183
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis.pdftexto completo256.94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00