Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23161
Title: Using conversation analysis to enhance the pragmatic skills of senior high school students at Unidad Educativa Particular Nuestra Familia
Authors: Cartagena Vanegas, Carlos Patricio
metadata.dc.contributor.advisor: Argudo Vicuña, Rafael
Keywords: Pragmatica
Enseñanza Del Ingles
Aprendizaje
Educacion
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 58 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;417
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research study is based on the theory of Pragmatics, and its aim is to develop communicative competence. Pragmatics helps us understand that all students are able to learn a foreign language. This study has demonstrated that studying pragmatics is a must for people who want to gain communicative competence in both linguistic and cultural contexts. Teachers can develop activities which will facilitate the students’ learning. In this project, I have gathered some information that has helped us provide general evidence of the topic. The target group was twenty-two students that belong to the senior year at UnidadEducativaNuestraFamilia high school. A Discourse Completion Test was held with the purpose of knowing about this topic in a giving situation and a questionnaire was administered to the target students in order to determine their knowledge of Pragmatics. In addition, a pre-test and a post-test about Pragmatics comprehension were also administered. The material that was created for this project was applied during four sessions of forty-five minutes each.A pre-test and a post-test determined differences in the scores. These differences were statistically analyzed and show a significant increase in their knowledge of Pragmatics. The results of the research have demonstrated that the theory of Pragmatics can be a promising method for improving students’ performance.
Description: 
Este estudio se basa en la investigación de la teoría de la Pragmática, y su objetivo es el desarrollo de la competencia comunicativa. La Pragmática nos ayuda a entender que todos los estudiantes son capaces de aprender una lengua extranjera. Este estudio ha demostrado, que el estudio de la pragmática es una necesidad para la gente que quiere ganar capacidad de comunicación en contextos lingüísticos y culturales. Los profesores pueden desarrollar actividades que facilitan el aprendizaje de los estudiantes. En este proyecto, he reunido información que nos ha ayudado a proporcionar evidencia general del tema. El grupo de trabajo tenía veintidós estudiantes que pertenecen al último año en la Unidad Educativa Nuestra Familia. Un DiscourseCompletion Test se realizó con el propósito de saber si tenían conocimientos acerca de este tema y asimismo se aplicó un cuestionario el cual fue administrado a los estudiantes con el fin de determinar su conocimiento referente a Pragmática. Además, fueron también administrados el pre-test y un post-test sobre su comprensión acerca a Pragmática. El material que fue creado para este proyecto se aplicó durante cuatro sesiones de cuarenta y cinco minutos cada uno. El pre-test y post-test determinaron diferencias en las calificaciones que obtuvieron los estudiantes. Estas diferencias fueron analizadas estadísticamente y muestran el aumento significativo de su conocimiento de Pragmática. Los resultados de la investigación han demostrado que la teoría de la Pragmática puede ser un método prometedor al aprender el idioma Inglés.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Ciencias de la Educación. Especialidad de Lengua y Literatura Inglesa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23161
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesis.pdftexto completo1.47 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00