Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23158
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Almeida Durán, Napoleón Vicente | - |
dc.contributor.author | Matute Crespo, María Isabel | - |
dc.contributor.author | Redrovan Durán, Jessica Fabiola | - |
dc.date.accessioned | 2015-11-24T12:08:10Z | - |
dc.date.available | 2015-11-24T12:08:10Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23158 | - |
dc.description | El tren fue construido como el símbolo de la modernidad y unión de la nación en el Ecuador, iniciado en el siglo XIX y terminado el 6 de marzo de 1965 con la llegada a Cuenca. En casi 100 años de construcción se enfrentaron dificultades geográficas, políticas, económicas y sociales; pero el ferrocarril finalmente hizo posible las aspiraciones de todo el pueblo ecuatoriano; aunque la zona austral tuvo que esperar más de medio siglo para verlo llegar. El estudio presenta un análisis de acontecimientos previos a la construcción del ramal austral como también las situaciones en la fase de su desarrollo, crisis y desaparición. El contenido del trabajo está realizado en base a fuentes bibliográficas y testimonios orales. | es_ES |
dc.description.abstract | The train was built as a symbol of modernity and unity of the Ecuadorian nation. Its construction started in the XIX century and ended on March 6th, 1965 with its arrival in Cuenca city. Some geographical, political, economic, and social difficulties were faced for almost 100 years of construction of the railroad. Lastly, the railroad became a reality and made possible all Ecuadorian people’s desires. However, the southern zone had to wait for the coming of the railroad more than a half century. This study presents an analysis of the events leading up to the construction of the railroad in the southern part as well as the situations that emerged during its development, crisis, and desperation. The content of this work is based on bibliographical sources and oral testimonies. | es_ES |
dc.format | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | THG;458 | - |
dc.subject | Cantón Cuenca | es_ES |
dc.subject | Ferrocarril | es_ES |
dc.subject | Tren | es_ES |
dc.subject | Etnografia | es_ES |
dc.subject | Historia | es_ES |
dc.title | La llegada del tren a Cuenca: etnografía e historia | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |
dc.ucuenca.paginacion | 166 páginas | es_ES |
dc.description.degree | Licenciada en Ciencias de la Educación. Especialidad de Historia y Geográfia | es_ES |
dc.description.city | Cuenca | es_ES |
dc.ucuenca.id | 0100998988 | es_ES |
dc.ucuenca.idautor | 0302675921 | es_ES |
dc.ucuenca.idautor | 0105676530 | es_ES |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado |
This item is protected by original copyright |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez" | ||||||||||
|