Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23077
Title: Impacto educacional para mejorar conocimientos, actitudes y prácticas en bioseguridad en emergencia del Hospital Vicente Corral Moscoso y del Hospital Homero Castanier. Cuenca 2015.
Authors: Morales Almeida, César Augusto
Orellana Palacios, Hernán Mateo
Quesada Gutiérrez, César Ariel
metadata.dc.contributor.advisor: Ojeda Orellana, Marco Ribelino
Keywords: Bioseguridad En Emergencias
Prevencion
Bioseguridad
Personal Medico
Hospital Homero Castanier Crespo
Hospital Vicente Corral Moscoso
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 75 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED;1985
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
General purpose. To determine the impact of the implementation of an educational program aimed at improving knowledge, attitudes and practices (KAPs) from the staff that provides medical care in the services of trauma and emergency of the Vicente Corral Moscoso Hospital and Homero Castanier Crespo Hospital, 2015. Methodology. It was an quasi-experimental study. The universe consisted of 98 participants including staff that provides medical care in the institutions involved. Based on this population we get a non-probabilistic of convenience sample; the sample of 76 participants was proportionately divided into 2 groups: the experimental group and the control group. As a first point, KAPs were evaluated in the two groups of participants, with a previously validated Test. Then the educational programs were executed simultaneously: in the intervention group by simulation and in the group of control by providing informative leaflets. Finally, the impact of each program was evaluated with the same previous Test. The collected information was analyzed and processed by the software Epi Info 351, SPS S version 19, Excel 2013 and Minitab 16. Results. The participants were mostly female (51.3%), range of age was 28.6 years (SD: 1.760). 64.5% of participants were single. In the intervention group, Knowledge improved 13.2% (P: 0.026), and 50% for the practices (P minor than a: 0.05). About the attitudes, there was not statistically significant difference. Conclusions. The simulation-based method is effective at improving knowledge and practices in biosafety in the staff that provides medical care in the emergency room of the involved institutions. KEYWORDS: EMERGENCY BIOSAFETYBASED LEARNING DRILL, KNOWLEDGE, ATTITUDES AND PRACTICES IN BIOSAFETY, MEDICAL STAFF, HHCC, HVCM.
Description: 
Objetivo general. Determinar el impacto de la aplicación de un programa educativo para mejorar los Conocimientos, actitudes y prácticas (CAPs) del personal que brinda atención médica en los servicios de trauma y emergencias del HVCM y el HHCC, en el año 2015 Metodología. Se trata de un estudio cuasi experimental. El universo constó de 98 participantes que incluyen al personal que brinda atención médica en las instituciones involucradas. Con esta población se obtuvo una muestra no probabilística por conveniencia de 76 participantes, que se dividió proporcionalmente en 2 grupos: grupo experimental y grupo control. Primero se evaluaron los CAPs en cada grupo, mediante un Test validado. Luego se ejecutaron simultáneamente los programas educativos: en el grupo intervención mediante simulación, y en el grupo control mediante entrega de hojas informativas. AL final se evaluó el impacto de cada programa mediante el Test previamente aplicado. La información recolectada fue analizada y procesada mediante software Epi Info 351, SPSS versión 19, Excel 2013 y Minitab 16. Resultados. El 51.3% de los participantes fueron género femenino, la media de la edad fue de 28.6 años (DS: 1.760). El 64.5 % de los participantes solteros/as. Los conocimientos mejoraron un 13,2% (P: 0.026), y las prácticas un 50% (P menor a: 0.05) en el grupo intervención. En las actitudes; no se encontró diferencia estadísticamente significativa. Conclusiones. El método basado en simulación es eficaz para mejorar los conocimientos y prácticas en bioseguridad del personal que brinda atención médica en emergencias en las instituciones estudiadas. PALABRAS CLAVE: BIOSEGURIDAD EN EMERGENCIAS, APRENDIZAJE BASADO EN SIMULACRO, CONOCIMIENTOS, ACTITUDES Y PRÁCTICAS EN BIOSEGURIDAD, PERSONAL MÉDICO, HHCC, HVCM.
metadata.dc.description.degree: 
Médico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23077
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis.pdf2.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00