Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23073
Title: Dificultades alimentarias y estrategias inadecuadas de alimentación del cuidador durante la alimentación de niños y niñas de 2 a 4 años en centros de desarrollo infantil privados urbanos de Cuenca. 2015
Authors: Arteaga Huiracocha, Andrea Belén
Fernández de Córdova Vivanco, Ana Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Huiracocha Tutivén, María de Lourdes
Keywords: Dificultades Alimentarias
Estrategias Alimentarias
Cuidador
Madre
Instructor
Cuenca-Ecuador
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 74 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED;1983
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: The feeding difficulties are problems of eating and which may have consequences in children’s growth and development. The prevalence of food difficulties is between 25-45 % in young children with normal development and up to 80 % of children with developmental delay. Child eating behavior among others depends on the practices of the caregiver with the child. Objective: To determine the relationship between feeding difficulties in children aged 2-4 years old of two Urbans Privates Centers of Child Development of Cuenca and the risk factors: Caregiver strategies for feeding children, type of caregiver and caregiver educational level. Method: The cross quantitative study of 228 children aged 2-4 years old of two Urbans Centers of Child Development of Cuenca: CEIAP University of Azuay and the Angels FEUE, applying two questionnaires to the caregivers: CCDA -N1 -APS and for caregiver strategies, the FSQ. Results: The primary caregiver is still the mother (79.4 %), the level of education of caregivers was the higher education (51.3 %). The prevalence of feeding difficulties was 28%. No statistical relationship between feeding difficulties (p>0.05) and type of caregiver and caregiver educational level was found. Strategies of the caregiver who demonstrated relationship with feeding difficulties and risk factors are structure mealtime, they are allowed to have toys on the table during meals, they can choose the amount of food they want, I press my child to eat more than he should, I allow him eat and drink all day (p < 0.05); as a protective factor was found that there must be a power scheme. The data are consistent with the literature. Conclusions: It is necessary to evaluate caregiver for feeding and feeding difficulties. Keywords: fEEDING DIFFICULTIES, FEEDING STRATEGIES, CAREGIVER , MOTHER, INSTRUCTION.
Description: 
Antecedentes: Las dificultades alimentarias son problemas de los niños para comer con efectos en su crecimiento y desarrollo. La prevalencia de dificultades alimentarias está entre 25-45% en niños con desarrollo normal y hasta 80% en niños con retraso del desarrollo. La conducta alimentaria del niño depende de las prácticas del cuidador. Objetivo: Determinar la relación entre dificultades alimentarias de niños de 2 a 4 años de dos Centros de Desarrollo Infantil Privados Urbanos de Cuenca y los factores de riesgo: estrategias del cuidador para la alimentación de los niños y niñas, el tipo y nivel de instrucción del cuidador. Método: Estudio cuantitativo transversal realizado en 228 niños de 2 a 4 años de los Centros de Desarrollo Infantil Urbanos de Cuenca: CEIAP de la Universidad del Azuay y los Angelitos de la FEUE, aplicando a los cuidadores dos cuestionarios CCDA-N1-APS y el FSQ. Resultados: La cuidadora principal es la madre (79,4%), el nivel de instrucción del cuidador fue el superior (51,3%). La prevalencia de dificultades alimentarias fue del 28%. No existe relación estadística entre dificultades alimentarias (p>0,05), y el tipo y nivel de instrucción del cuidador. Las estrategias del cuidador que demostraron relación con dificultades alimentarias y factores de riesgo son: estructura a la hora de comer, permitirle tener juguetes durante comidas, puede elegir la cantidad de alimento que quiere, presionarle a comer mas de lo que debe, permitirle comer y beber durante todo el día (p<0,05); el tener un esquema de alimentación es factor protector. Los datos concuerdan con la literatura. Conclusiones: Es necesario evaluar las estrategias del cuidador para la alimentación y dificultades alimentarias. Palabras clave: DIFICULTADES ALIMENTARIAS, ESTRATEGIAS ALIMENTARIAS, CUIDADOR, MADRE, INSTRUCCIÓN.
metadata.dc.description.degree: 
Médica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23073
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdf771.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00