Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/22803
Title: Clima social escolar en estudiantes de séptimo de educación general básica
Authors: Cuenca Celi, Marisol Enith
metadata.dc.contributor.advisor: López Calle, Claudio Hernán
Keywords: Relacion Escolar
Educacion General Basica
Mediacion
Convivencia Escolar
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 58 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;350
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The school social climate is considered as the projection of the school environment, perceived within the educational institution governed by the interactions given between student-student and teacher-student, and intellectual capacity possessed its members to resolve conflicts without peer violence or abuse of power. The main objective for this study was to analyze the factors involved in the Social School Climate Student Seventh General Basic Education. Similarly for the same (study) a quantitative approach was used; which it was conducted with a total sample of 110 students corresponding to each of the parallel the seventh year of basic general education (A, B, C) for fiscal Ricaurte parish school in the city of Cuenca. According to the results obtained by applying the Classroom Social Climate Survey, prepared by Amparo Perez; Genoveva Ramos; and Emelina Lopez (2008); it was determined that the school social climate generally parallel to Seventh GBS is moderate and favorable for the development of social skills and appropriate, enriching and fulfilling learning for its members.
Description: 
El clima social escolar es considerado como la proyección del ambiente escolar, percibido dentro de la institución educativa, regido por las interacciones dadas entre estudiante-estudiante y profesor-estudiante, y por la capacidad intelectual que poseen sus integrantes para la resolución de conflictos sin llegar a la violencia entre pares, ni al abuso de poder. El objetivo principal para este estudio, fue analizar los factores que intervienen en el Clima Social Escolar de los Estudiantes de Séptimo de Educación General Básica. De la misma manera para el mismo (estudio) se utilizó un enfoque cuantitativo; el cual se llevó a cabo con una muestra total de 110 estudiantes correspondientes a cada uno de los paralelos del Séptimo año de Educación General Básica (A, B, C) de una escuela fiscal en la parroquia Ricaurte de la ciudad de Cuenca. Según los resultados obtenidos mediante la aplicación del Cuestionario Clima Social Aula, elaborado por Amparo Pérez; Genoveva Ramos; y Emelina López (2008); se determinó que el clima social escolar de manera general para los paralelos del séptimo de EGB es moderado y favorable para el desarrollo de habilidades sociales y un aprendizaje adecuado, enriquecedor y satisfactorio para sus integrantes.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Psicología Educativa en la Especialización de Educación Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/22803
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesis.pdftexto completo1.12 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00