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Title: Prevalencia del bajo rendimiento académico universitario y factores asociados en la Carrera de >Medicina. Cuenca. 2014-2015.
Authors: Ulloa López, María Paz
Vásquez Amores, Adriana Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Huiracocha Tutivén, María de Lourdes
Keywords: Bajo Rendimiento Académico
Carrera De Medicina
Factores Asociados
Depresion
Ansiedad
Estres
Nutricion
Familia
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 91 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED-1940
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: Low academic achievement is defined as a rating level that is not according to the requirements set by the studies programs; it is one of greatest concern for the higher education system. This is a multifactorial problem that shows relation with organic, emotional, behavioral and family factors. Objective: To determine the prevalence of low academic achievement in students of the School of Medicine, Faculty of Medical Sciences of the University of Cuenca and its relation to associated factors. Methodology: A cross-sectional descriptive study, which used validated instruments as the Goldberg scale of depression and anxiety, to measure levels of anxiety and depression. Academic stress was assessed using SISCO inventory. Nutritional status was established by Body Mass Index (BMI). The following information was obtained through an online survey. Finally, the low academic achievement was determined by the database of the School of Medicine. These data was tabulated and processed through the SPSS software and Epidat. Results: The study found that the prevalence of low academic achievement was 16.18%. The relation of low academic achievement students and anxious symptoms were 68% (p <0.05). Students with depressive symptoms was 74.2% (p <0.01). In relation to academic stress were 94.5% (p> 0.05). Finally the study showed that the inadequate nutritional status has a relationship of 64% (p<0.5). Also the study showed that depression (1.34 times), anxiety (1.40 times) and inadequate nutritional status (1.26 times) had higher influenced in low academic achievement. Conclusions: The study revealed that low academic achievement shows association with depression and to lesser extent anxiety and nutritional status. It had no relationship with academic stress.
Description: 
Antecedentes: El bajo rendimiento académico, se define como un nivel de calificación no acorde a los requerimientos fijados por los programas de estudio; es muy preocupante, para el sistema de educación superior. Esta problemática es multifactorial, mostrando relación con factores orgánicos, familiares, emocionales y conductuales. Objetivo: Determinar la prevalencia del bajo rendimiento académico en los estudiantes de la Carrera de Medicina de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de Cuenca y su relación con factores asociados. Metodología: Fue un estudio descriptivo transversal y empleó instrumentos validados como la escala de depresión y ansiedad de Goldberg, para medir los niveles de ansiedad y depresión. El estrés académico se evaluó a través del inventario SISCO. El estado nutricional se estableció mediante el IMC, la siguiente información fue aplicada a través de una encuesta virtual. Finalmente, el bajo rendimiento académico, se determinó por la base de datos de la Carrera de Medicina. Estos datos fueron tabulados y procesados a través del programa SPSS y Epi Dat. Resultados: La prevalencia de bajo rendimiento académico fue de 16.18 %. La relación de estudiantes con bajo rendimiento y síntomas ansiosos fueron de 68% (p< 0,05). Con síntomas depresivos de 74.2% (p<0,01). En relación al estrés académico fueron de 94.5% (p> ,05). En relación al inadecuado estado nutricional 64%(p<0,05). Además se encontró que la depresión (1.34 veces más), ansiedad (1.40 veces más) y estado nutricional inadecuado (1.26 veces más) son factores de riesgo para el bajo rendimiento académico. Conclusiones: El estudio reveló que el bajo rendimiento académico muestra asociación con la depresión, en menor medida con la ansiedad y estado nutricional. No tiene relación con estrés académico.
metadata.dc.description.degree: 
Médica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/22430
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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