Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21580
Title: The use of graphic organizers to improve reading comprehension in a pre-intermediate efl class at Sagrados Corazones high school, Cuenca, Ecuador
Authors: Bustamante Saavedra, Tania Cecilia
metadata.dc.contributor.advisor: Agnes Bekes, Erzsebet
Keywords: Educacion General Basica
Lectura
Lectura Comprensiva
Destrezas Educativas
Rendimiento Academico
Unidad Educativa Sagrados Corazones
Cuenca
Tesis De Maestria En Lengua Inglesa Y Lingüistica Aplicada
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 181 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;888
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
This research focuses on the use of graphic organizers to help improve reading comprehension in a kind of pre-intermediate level of English in a private school in Cuenca, Ecuador. The lack of reading skills can affect academic performance of students making it necessary to provide them with tools that will facilitate improvement. Several benefits obtained by the use of graphic organizers and reading tools have been tested as a positive influence on comprensiónlectora, so it was considered that its application should be extended to teaching English Ysus effects on learning should be studied in systematic. The methodology used was mainly quantitatively by applying a pretest, 14 reading comprehension activities, a subsequent test and a questionnaire applied to experimental and control groups. Data were processed and analyzed by comparing the quantitative results obtained by the participants. Additional information on the experiences, feelings and opinions of students was also included in the experiment. Chapter I presents the basic theoretical context and variables in this study. Chapter II describes the methodology, its application, investigative tools used and data collected. Chapter III presents and interprets the data collected. The results show that the hypothesis was correct: Using Graphic Organizers positively influence reading comprehension. Finally, Chapter IV expresses the conclusions, suggestions and recommendations made based on the results.
Description: 
Esta investigación se centra en el uso de Organizadores Gráficos para contribuir al mejoramiento de la lectura comprensiva en una clase de nivel pre-intermedio de inglés en un colegio privado en Cuenca, Ecuador. La falta de destrezas de lectura puede afectar el rendimiento académico de los estudiantes haciendo necesario el proveerlos con herramientas eficaces que faciliten su mejoramiento. Varios beneficios obtenidos por el uso de Organizadores Gráficos como herramientas de lectura, han sido comprobados como influencia positiva en la comprensiónlectora, por lo que se ha considerado que su aplicación debería extenderse a la enseñanza del inglés ysus efectos en el aprendizaje deberían ser estudiados en forma sistemática. La metodología usada fue principalmente cuantitativa con la aplicación de una prueba previa, 14 actividades de lectura comprensiva, una prueba posterior y un cuestionario aplicados a los grupos experimental y de control. Los datos fueron procesados y analizados por comparación de los resultados cuantitativos obtenidos por las participantes. Información adicional sobre la experiencia, sentimientos y opiniones de las estudiantes fue también incluida en el experimento. El Capítulo I presenta el contexto teórico básico y las variables de este estudio. El Capítulo II describe la metodología, su aplicación, herramientas de investigación utilizadas e información recolectada. El Capítulo III presenta e interpreta los datos recolectados. Los resultados muestran que la hipótesis ha sido correcta: El uso de Organizadores Gráficos influencian positivamente en la lectura comprensiva. Finalmente el Capítulo IV expresa las conclusiones, sugerencias y recomendaciones hechas basadas en los resultados obtenidos.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Lengua Inglesa y Lingüística Aplicada
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21580
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis.pdftexto completo6.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00