Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21579
Title: Desarrollo del procesos reflexivos en formación docente inicial. Un estudio de caso
Authors: Aguilar Feijoó, María Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Cordero Jaramillo, Mónica
Keywords: FORMACION DOCENTE
TESIS DE MAESTRIA EN EDUCACION Y DESARROLLO DEL PENSAMIENTO
Issue Date: 2014
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;895
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
This research aims to understand the thought and reflection process in the students at the General Basic Education Career inside the Philosophy and Lyrics Faculty at the University of Cuenca to strengthen initial teacher training. The School Pedagogical Activity Course, Ape I, is taken as a case of study; from a mixed approach combining quantitative data analysis procedures with tools and qualitative coding trying to answer the following questions: How the methodological strategies in Ape I course allow to achieve higher levels of reflection in initial teacher training students? What kind of reflections the students build on Ape I course? How the student´s school biography influences their construction reflection methods on the educational reality of the classroom and school? The results shows a minimum level of reflection by students, which reflects the absence of a specific methodological strategy that promote dialogued or critical reflections and a school biography cooperative to form of a habitus without a reflective posture and, above all, critic.
Description: 
La presente investigación pretende comprender el proceso de reflexión de los estudiantes de la carrera de Educación General Básica, en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Cuenca, con miras a fortalecer la formación docente inicial. Se toma a la asignatura Actividad Pedagógica en la Escuela, Ape I, como caso de estudio, y desde un enfoque mixto que combina procedimientos de análisis de información cuantitativos con instrumentos y codificaciones cualitativas, se pretende dar respuesta a las siguientes preguntas: ¿Cómo las estrategias metodológicas de la asignatura Ape I permiten que se alcancen mayores niveles de reflexión en los estudiantes de formación docente inicial? ¿Qué tipo de reflexiones construyen los estudiantes en la asignatura Ape I? y ¿Cómo la biografía escolar de los estudiantes influye en la construcción de sus reflexiones acerca de la realidad educativa del aula y de la escuela? Los resultados muestran un nivel mínimo de reflexión por parte de los estudiantes, que obedece a la ausencia de estrategias metodológicas concretas que promuevan reflexiones dialogadas o críticas y a una biografía escolar favorable para la formación de un habitus ajeno a una postura reflexiva y, sobre todo, crítica.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Educación y Desarrollo del Pensamiento
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21579
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo1.16 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00