Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21476
Title: Sexualidad: apuntes conceptuales que sustentan el criterio de transversalidad en educación general básica
Authors: Guiñansaca Rumipulla, Martha Verónica
Soliz Sacaquirín, Jenny Patricia
metadata.dc.contributor.advisor: Chacón Quizhpe, Humberto
Keywords: Sexualidad
Educacion General Basica
Educacion Sexual
Constructivismo
Aprendizaje
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 95 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;105
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Understand the conceptual foundations underlying the treatment of sexuality in general basic education as Transverse axis is what has prompted an investigation of literature looking guy answer the question What is the conceptual or theoretical scope that the presence of sexuality as a central focus in the Ecuadorian Education ?. To this end a thorough literature review of the theoretical and scientific scope of the Sexual education according to the current educational model in the General Education Basic was performed. Seeking to identify the logical relationship between the scope of sex education to the model of constructivist education to support the transverse axis of sexuality and its importance within the topics covered in class Sexuality is a crosscutting issue and can be addressed from any subject area, leaving aside the idea and looking biologized sexuality holistically. The child will build their knowledge based on prior knowledge that entails, so opt for the constructivist model is a key option within the Basic Education taking into account issues such as proposed by the transverse axis of Sexuality.
Description: 
Conocer los fundamentos conceptuales que sustentan el tratamiento de la sexualidad en la Educación General Básica como Eje Transversal, es lo que ha impulsado a realizar una investigación de tipo bibliográfica buscando responder a la interrogante ¿Cuál es el alcance conceptual o teórico que tiene la presencia de la sexualidad como eje transversal en la Educación Ecuatoriana?. Con este objetivo se realizó un estudio bibliográfico minucioso del alcance teórico y científico de la educación Sexual de acuerdo al modelo educativo vigente en la Educación General Básica. Buscando identificar la relación lógica entre el alcance de la Educación Sexual con el modelo de educación constructivista para sustentar el eje transversal de la sexualidad y su importancia dentro de los temas que se tratan en clase. La sexualidad es un tema transversal y se la puede abordar desde cualquier área temática, dejando de lado la idea biologizada y mirando a la sexualidad de forma integral. El niño construirá su conocimiento en base a los conocimientos previos que trae consigo, por ello optar por el modelo constructivista es una opción primordial dentro de la Educación Básica tomando en cuenta a los temas como los que propone el Eje transversal de la Sexualidad.
metadata.dc.description.degree: 
Licienciada en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21476
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo895.27 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00