Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21302
Title: Patrones transgeneracionales de victimización en familias con niños víctimas de acoso escolar
Authors: González González, Paola Catalina
metadata.dc.contributor.advisor: Barros Espinosa, Martha Lucía
Keywords: BULLYING
VICTIMA
FAMILA
NIÑO
PATRONES
TRASGENERACIONAL
TESIS DE MAESTRIA EN PSICOTERAPIA DEL NIÑO Y LA FAMILIA
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 67 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;875
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
This research describesvictimization patternsthat are repeatedfrom one generation toanother, in this case within families from parents to children and with children who are victims of bullying, demonstrating the existence oftransgenerationalpatterns.Conceptualizationsare made from thesystemic approachof both, families and bullying. Therefore, theoreticalcontents andstudies were developed based on what has been made regarding thesubject.Inthe inquiry to children, taken place in "ZoilaAuroraPalacios" school, it was found that many of themsuffer frombullying. This researchwas extended to theirparents, in order to identify howthis patternis repeated.The used methodologyis quantitative /qualitative, for the characterizationof both, child who are victimsof bullyingand the victimizationpatterns. A questionnaire was appliedto identify the child victims, another survey was usedto characterizethesechildrenand finallya storyof life allowed to describe the studied patterns.Inthis research took part children of school aged6-7years and their parents, and it was found thatin these familiesvictimizationpatterns,that comefrom parents to children,isrepeated.
Description: 
La presente investigación describe patrones de victimización que se repiten de una generación a otra, en este caso en familias de padres a hijos y, con niños víctimas de acoso escolar, lo que demuestra la existencia de patrones transgeneracionales. Se hacen conceptualizaciones desde el enfoque sistémico de dichos patrones, las familias y el acoso escolar. Es así que se han desarrollado contenidos teóricos basados en lo que se conoce sobre la temática. En la indagación realizada en la escuela “Zoila Aurora Palacios”, a niños, se encontró que varios de ellos sufren acoso escolar, investigación que se extendió a los padres, para identificar cómo este patrón se repite. La metodología utilizada es de tipo cuanti cualitativo, para la caracterización de los niños víctimas de acoso escolar y los patrones de victimización, para lo cual se aplicó un cuestionario para identificar a los niños víctimas, un cuestionario para caracterizar a éstos niños y finalmente una historia de vida, que permitió describir los patrones estudiados. En esta investigación participaron niños en edad escolar de 6 a 7 años y sus padres, a partir de lo cual se encontró que en estas familias se repiten los patrones de victimización, que vienen de padres a hijos.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Psicoterapia del Niño y la Familia
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21302
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesis.pdftexto completo963.25 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00