Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21016
Title: Estructura familiar de los niños agresores en situaciones de acoso escolar
Authors: Mazón Avila, Juan Pablo
metadata.dc.contributor.advisor: Borrero Viver, María del Carmen
Keywords: FAMILIA
ACOSO ESCOLAR
NIÑO
BULLYING
PSICOTERAPIA
VIOLENCIA ESCOLAR
EDUCACION BASICA
TESIS DE MAESTRIA EN PSICOTERAPIA DEL NIÑO Y LA FAMILIA
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 71 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;863
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The main research objective was to determine the family structure in bullying situations, basing the study of family structure on the Structural Model of Salvador Minuchin, a bibliographic research on similar studies in other countries on the issue and a review about bullying and the child aggressors. Fieldwork was conducted in the second, third and fourth years of General Basic Education, that constitutes a sample of 317 children, the percentage of child aggressors was determined by the questionnaire “INTIMIDATION AND ABUSE AMONGST PEERS IN PRIMARY EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CITY OF CUENCA” Shephard, Ordonez and Rodriguez (2010), afterwards the guide of the semi-structured interview “THE FAMILY STRUCTURE OF THE VICTIM AND AGGRESSOR CHILD IN BULLYING”Ordonez and Mazon (2014) was conducted to 20 families of the child aggressors, whose main results were: nuclear families constitute 75% of the sample.
Description: 
El objetivo principal de investigación fue determinar la estructura familiar de niños agresores en situaciones de acoso escolar, basando el estudio en el Modelo Estructural de Salvador Minuchin, en investigaciones bibliográficas sobre estudios similares en otros países sobre el tema y en una revisión sobre el bullying y los niños agresores. El trabajo de campo se llevó a cabo en los segundos, terceros y cuartos años de Educación General Básica, constituyendo una muestra de 317 niños, en primera instancia se determinó el porcentaje de niños agresores mediante el cuestionario “INTIMIDACIÓN Y MALTRATO ENTRE PARES EN INSTITUCIONES EDUCATIVAS PRIMARIAS DE LA CIUDAD DE CUENCA” de Shephard, Ordóñez y Rodríguez, (2010), luego de aquello se realizó la GUÍA DE ENTREVISTA SEMI-ESTRUCTURADA “LA ESTRUCTURA FAMILIAR DEL NIÑO VÍCTIMA Y AGRESOR DE ACOSO ESCOLAR” de Ordóñez y Mazón (2014) a 20 familias de los agresores identificados, algunos resultados fueron: los niños agresores provienen de familias nucleares en un 75% de la muestra.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Psicoterapia del Niño y la Familia
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21016
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis.pdftexto completo375.17 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00