Intervención educativa sobre mecánica corporal en el personal de enfermería. 2011. estudio aleatorizado doble ciego

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013-07

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca. Facultad de Ciencias Médicas

Abstract

Objective: To develop educational program on body mechanics with the methodological support of the constructivist model, Infirmary Staff, José Carrasco Arteaga Hospital IESS/2011. Contribute to improving the use of body mechanics in hospital care, Infirmary Staff, José Carrasco Arteaga Hospital IESS/2011. Method and Technique: Experimental, randomized double-blind. Stratified by intervention group and in charge of Infirmary staff, pre and post test application. January/2012 randomized control group. Instruments: 2 questionnaire produced and validated by the author. The 1st validated knowledge: Cronbach's Alpha 83%, significance 0.000; attitude of body mechanics using validated: Cronbach's Alpha 86%, significance 0.000. The 2nd evaluated: its practical application Cronbach's Alpha reached 94% significance 0.000. Evaluation pre/post test Wilcoxon= p> 0,05 Universe and Sample: 301 Infirmary staff Universe. Sample calculated with Epi Info=109+21=19% of people possible losses, educational treatment remained 5 blocks, 25 people from Monday to Thursday and 30 people Friday. Results: In both groups baseline data: p(Fisher)>0.05. The results obtained after completion of the educational program was: 39.65% knowledge, p(Fisher) 0.000; 22.12% Attitudes p(Fisher) 0.039; and, 55.86% Practice p(Fisher) 0.000, were found to H1. It had showing a significant improvement in knowledge and practical application of body mechanics, as well as for controlling the attitude of discouragement for failure to apply the knowledge/practice is recommended to use the interactive education theory and practice.

Resumen

Objetivo: Valorar los efectos de un programa educativo sobre mecánica corporal en el personal de enfermería. Métodos: Es un estudio experimental, aleatorizado doble ciego. Se utilizó una muestra estratificada: grupo intervención y cargo, aplicación pre-post test, con grupo control aleatorizado. Se utilizaron 2 cuestionarios validados: el primero valida conocimientos: Alfa de Cronbach 83%, significancia 0,000; actitud utilización mecánica corporal, validado: Alfa de Cronbach 86%, significancia 0,000. El segundo evaluó la aplicación práctica, alcanzó Alfa de Cronbach 94% con significancia 0,000. Evaluación pre/post test Wilcoxon=p>0,05 La población de estudio son 301 enfermeras. La muestra fue calculada con Epi Info =109+21 personas= 19% posibles pérdidas; la intervención educativa mantuvo 5 bloques, 25 personas, la intervención educativa se realizó los días lunes a viernes. Para controlar la desmotivación para la actitud de no aplicación del conocimiento/práctica se utilizó la educación interactiva teoría-práctica. Resultados: Los conocimientos mejoraron en 39,65%, p(Fisher)0,000; las actitudes 22,12% p(Fisher) 0,039; y en práctica 55,86% p(Fisher)0,000; se demostró el mejoramiento significativo en conocimientos y aplicación práctica de Mecánica Corporal.

Keywords

Biomecanica, Educacion Compensatoria, Personal De Enfermeria, Hospital Jose Carrasco Arteaga Del Instituto Ecuatoriano De Seguridad Social, Iess

Citation

Código de tesis

Código de tesis

610.5;si2621

Grado Académico

Director de tesis

Enlace al documento