Cazar Almache, Fabián EduardoCrespo Fajardo, José LuisPillacela Chin, Luisa2023-06-022023-06-0220232602-8158http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42001https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4471In Ecuador, rural single-teacher schools, usually located in isolated communities, have particularities that affect student performance, dropout and discontinuity rates. These schools often lack adequate resources, teachers have to combine content and diversify planning between different school levels, and children often experience socio-economic problems (parental emigration and lack of tutoring, lack of professional and academic future prospects). Proposals for improving literary arts comprehension and reading motivation are reviewed here for possible educational interventions. Basic guidelines are outlined to carry out programmes that foster cognitive and motivational comprehension, that focus on didactic activities and motivational and resilient readingsin order to raise children's interest in reading, to mitigate drop-out and to promote studying after primary education.En Ecuador, las escuelas rurales unidocentes, habitualmente ubicadas en comunidades aisladas, presentan particularidades que redundan en el rendimiento del alumnado, en la tasa de abandono y discontinuidad de sus estudios. Estas escuelas suelen carecer de una adecuada provisión de medios, el docente debe simultanear contenidos y diversificar planificaciones entre distintos niveles escolares, y los niños a menudo viven problemas socioeconómicos (emigración parental y desatención tutorial, carencia de perspectivas de futuro profesional y académico). Se revisan aquí propuestas de mejora de la comprensión de las artes literarias y la motivación lectora para posibles intervenciones educativas. Se apuntan lineamientos básicos para efectuar programas que fomenten lo cognitivo y motivacional de la comprensión, que se enfoquen en actividades didácticas y lecturas motivacionales y resilientes para hacer surgir en los niños la inquietud por la lectura, que se mitigue el abandono y se promocione el estudio tras la educación primaria.es-ESEcuadorArtes literariasComprensión lectoraEscuelas rurales unidocentesPrograma de intervenciónMotivaciónMejorar la comprensión de las artes literarias y la motivación lectora en escuelas rurales unidocentes de EcuadorImproving understanding of the literary arts and reading motivation in rural single-teacher schools in EcuadorARTÍCULO0000-0002-7653-9016