Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3801
Title: Prevalencia de trastornos del lenguaje en niños y niñas con trastornos específicos del aprendizaje que asisten al Centro de Diagnósico y Orientación Piscopedagógica CEDOPS
Authors: Eskola Tapia, Estefanía Elizabeth
Torres Ciollo, Paola Lissete
metadata.dc.contributor.advisor: Sempértegui León, Silvia Rocío
metadata.dc.contributor.assessor: Pesántez Díaz, Tania Lorena
Keywords: Fonaudiologia
Aprendizaje
Habla
Servicios De Salud
Orientacion
Niños
Estudiantes
Canton Cuenca
Issue Date: 2013
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 190 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECF;054
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Currently, there are frequent reports of different cases of children with specific learning disabilities because of language impairment, especially in the early years of basic education. Objective: To determine the prevalence of language impairment in children with specific learning disabilities who attend the Center for Diagnosis and Counseling (CEDOPS) in the city of Cuenca, Ecuador. The information was collected from 40files of the language area in the 2009-2012 period in that institution. A descriptive retrospective design was applied for such purpose. The population was 660 files of children with learning disabilities and language problems in general. These files feature the following variables: age, sex, education, language impairment, specific learning disabilities, and previous treatments; according to these criteria, medical records were analyzed, and 40 positive files were chosen for our study. Thirty-two medical records, out of 40, correspond to simple delay, which represent 80% of the total, and 20% corresponds to language delays; dysgraphia stands out with 47.5%. The male population is the most affected(65%). They are between the age of 4 and 6 (70%); they are attending the first grade,(35%) and they have not had any previous treatment(57.5%). Six percent of these cases were related to our research topic; therefore, we developed guidelines for preventing language impairment and subsequent specific learning disabilities. KEYWORDS: LANGUAGE IMPAIRMENT, SPECIFIC LEARNING DISABILITIES, PREVENTION GUIDE, CEDOPS.
Description: 
Determinar la prevalencia de trastornos del lenguaje en niños y niñas con trastornos específicos del aprendizaje que asisten al Centro de Diagnóstico y Orientación Psicopedagógica (CEDOPS) de la ciudad de Cuenca - Ecuador.- Con un diseño descriptivo retrospectivo se recopiló la información de 40 fichas del área de lenguaje desde el período 2009 - 2012 en dicha institución.- El universo fue de 660 fichas de niños y niñas con trastornos de aprendizaje y problemas de lenguaje en general.- La recopilación caracteriza las variables edad, sexo, escolaridad, trastornos del lenguaje, trastornos específicos de aprendizaje y tratamientos anteriores; según estos criterios, se analizaron las historias clínicas y se obtuvieron 40 fichas positivas para nuestro estudio.- De las 40 historias clínicas, 32 corresponden a Retraso Simple que forman un 80%, y un 20% corresponde al Retardo del Lenguaje; la Predisgrafía sobresale con un 47,5%, siendo el género masculino el más afectado (65%), entre la edad de 4 a 6 años (70%) cursando el Primero de básica (35%) y sin recibir tratamientos anteriores (57.5%). -Encontramos un 6% de casos relacionados a nuestro tema de investigación, por lo cual, elaboramos una guía para prevenir los Trastornos del Lenguaje y posteriores Trastornos Específicos del Aprendizaje.au
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Fonoaudiología
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3801
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TECFpdf7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00