Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35480
Title: A brief version of the difficulties in emotion regulation scale (DERS): validity evidence in ecuadorian population
Other Titles: Escala de dificultades en la regulación emocional (DERS): evidencia de validez en población ecuatoriana
Authors: Reivan Ortiz, Geovanny Genaro
Ortiz Rodas, Patricia Elizabeth
Reivan Ortiz, Patricia Natali
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Reivan Ortiz, Geovanny Genaro, greivano@ucacue.edu.ec
Keywords: Emotional regulation
Psychometric analysis
Ecuadorian university students
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.1.2 Psicología Especial(Terapia de Aprendizaje, Habla
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.1 Psicología y Ciencias Cognitivas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 09 - Salud y Bienestar
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0923 - Asistencia y Asesoramiento Social
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 092 - Bienestar
Issue Date: 2020
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 113, número 2
metadata.dc.source: International Journal of Psychological Research
metadata.dc.identifier.doi: 10.21500/20112084.4325
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
Due to the scarcity of evaluation instruments on the construct of difficulties in emotional regulation in the Ecuadorian university context, the objective of the present study was to adapt linguistically and to study the psychometric properties of the Difficulty Scale in Emotional Regulation (DERS) in a sample of Ecuadorian university students. A non-probability sample of 1172 participants between 17 and 32 years of age (M = 21.99; DT = 2.49), which consisted of 58.6% women and 41.4% men, was used. The research was carried out in three stages. The first study evaluated the Ecuadorian linguistic adaptation of the scale. The second study referred to the factorization by main axes identifying five factors (Lack of emotional understanding; Limited access to regulation strategies; Difficulties in impulse control; Interferences in goal-directed behaviors; Lack of emotional clarity) theoretically interpretable, which explain 49.22% of the variance. The third study developed a confirmatory factor analysis that specified an acceptable fit of the model (GFI = .95; AGFI = .95; NFI = .94; RMR = .11). The reliability coefficients are acceptable as .90 Cronbach’s alpha and .91 McDonald’s omega. In conclusion, it is mentioned that the Ecuadorian version of the DERS in a university sample exhibits good psychometric characteristics of internal structure and responses.
Description: 
Debido a la escasez de instrumentos de evaluación sobre el constructo de dificultades en la regulación emocional en el contexto universitario ecuatoriano, el objetivo del presente estudio fue adaptar lingüísticamente y estudiar las propiedades psicométricas de la Escala de dificultades en la regulación emocional (DERS) en una muestra de estudiantes universitarios ecuatorianos. Se empleó una muestra no probabilística de 1172 participantes de 17 a 32 años de edad (M = 21.99; DT = 2.49), de los cuales 58.6% eran mujeres y 41.4% hombres. La investigación se desplegó en tres etapas: el primer estudio desarrolló la adaptación lingüística ecuatoriana de la escala. El segundo estudio se refirió a la factorización por ejes principales identificando cinco factores (Falta de compresión emocional; Acceso limitado a estrategias de regulación; Dificultades en el control de impulsos; Interferencias en conductas dirigidas a metas; Falta de claridad emocional) interpretables teóricamente, que explican el 49.22% de la varianza. El tercer estudio desarrolló un análisis factorial confirmatorio, el cual indicó un ajuste aceptable del modelo (GFI = .95; AGFI = .95; NFI = .94; RMR = .11). Los coeficientes de fiabilidad se revelaron aceptables de .90 alfa de Cronbach y .91 omega de McDonald. Como conclusión se menciona que la versión ecuatoriana de la DERS en una muestra universitaria exhibe buenas características psicométricas de estructura interna y fiabilidad.
URI: https://revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/4325
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/index
ISSN: 2011-2084, e2011-7922
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument3.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00