Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35320
Title: The role of vocabulary knowledge in EFL proficiency
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: The Role of Vocabulary Knowledge in EFL Proficiency
Authors: Balboa Lazo, Mayra Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Santillán Íñiguez, Juan José
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: maycris.bl@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Educación
Keywords: Literatura Inglesa
Enseñanza del inglés
Vocabulario
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 57 Lingüística
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5701.11 Enseñanza de Lenguas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5701 Lingüística Aplicada
Issue Date: 8-Jan-2021
metadata.dc.format.extent: 63 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;513
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research synthesis explored the role of vocabulary size/breadth, and depth/quality of vocabulary knowledge in reading comprehension, writing quality, speaking fluency and listening comprehension. The aim of this study was to analyze to what extent vocabulary size and depth influence EFL learners' performance in the four macro skills in order to get a better understanding of the role of vocabulary knowledge as one of the main components of English proficiency. For this purpose, 15 empirical studies published since 2000 and that analyzed the two dimensions in English as foreign language were selected. This paper thus covers recent developments from a wide range of perspectives focusing on proficiency level and L1 background. Findings revealed that (1) vocabulary breadth and depth contribute strongly to EFL learners' performance at any proficiency level, (2) both the impact of breadth and depth on EFL proficiency are distinctive on each skill and key in language performance, and (3) emphasis should be placed on vocabulary acquisition in EFL classrooms, particularly on aspects such as (a) teaching and learning high frequency words and (b) word learning quality.
Description: 
Esta síntesis de investigación exploró la influencia de dos dimensiones del vocabulario: tamaño o amplitud (size) y calidad del conocimiento del vocabulario (depth) en la comprensión lectora, la calidad de la escritura, la fluidez del habla y la comprensión auditiva. Esto con el objetivo de obtener una mejor comprensión del rol que cumple el vocabulario como uno de los componentes principales en el dominio del inglés como idioma extranjero. Para este fin, el presente estudio seleccionó 15 estudios, en los que se analizó en qué medida las dos dimensiones del vocabulario influyen en el desempeño del estudiante en las cuatro habilidades principales: lectura, comprensión oral, expresión oral y expresión escrita. Únicamente estudios que analizaron las dos dimensiones en el idioma inglés como idioma extranjero, y fueron publicados a partir del año 2000 fueron seleccionados. Los resultados revelan que (1) las dos dimensiones contribuyen en gran medida al desempeño de los estudiantes en las cuatro habilidades en cualquier nivel, (2) la influencia ejercida de las dos dimensiones es particular de cada una, por tanto las dos y no solo una, se consideran indispensables para el dominio del inglés y (3) se debe hacer énfasis en el aprendizaje de vocabulario en las aulas de inglés, especialmente en aspectos tales como (a) la enseñanza de vocabulario de uso frecuente y (b) el aprendizaje de las palabras de forma multidimensional.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35320
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulacion.pdfVersión presentada (texto completo)760.83 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00