Title: | Análisis comparativo de la teoría del contrato social en Hobbes y Rousseau |
Authors: | Cajamarca Yanza, María del Carmen Uyaguari Cajamarca, Nicole Estefania |
metadata.dc.contributor.advisor: | Vásconez Carrasco, Fernando Marcelo |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0003-3530-9633 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Sociología::Procesos Sociales::Normas Sociales |
Keywords: | Filosofía Contrato social Sociedad |
Issue Date: | 13-Sep-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 42 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | The present work develops a comparative analysis of the theory of the social contract in
Hobbes and Rousseau, highlighting the central elements of said theory, such as: the state of
nature, civil state, conception of the human being, the State, the social contract, and society.
For this we refer to the primary and secondary sources of the authors to analyze, some of the
works of the authors are: The Leviathan (1651) and De Cive (1642) by Thomas Hobbes, and
The Social Contract (1762) by Rousseau. In this context, it is necessary to highlight that this
theory is based on contractualism, which helps us to identify how the State and society arise.
For this, it will be necessary to know how the transition from a state of nature to a civil or
political state takes place, the first can be defined as a state prior to society, that is, the moment
in which men lived freely and without the domain of political power. On the other hand, both
Hobbes and Rousseau define the civil or political state as a state subsequent to the social
contract, in which society is already formed and the Government appears as the guarantor
and regulator of certain rights such as security, self-preservation, and privacy social peace.
Thus, after analyzing the fundamental categories of the social contract, the main similarities
and differences present in this theory will be identified. |
Description: | El presente trabajo desarrolla un análisis comparativo de la teoría del contrato social en
Hobbes y Rousseau, destacando los elementos centrales de dicha teoría, tales como: el
estado de naturaleza, concepción del ser humano, el Estado, el contrato social, y la sociedad.
Para ello nos remitimos a las fuentes primarias y secundarias de los autores a analizar,
algunas de las obras de los autores son: El Leviatán (1651) y De Cive (1642) de Thomas
Hobbes, y El Contrato Social (1762) de Rousseau. En este contexto, es necesario destacar
que esta teoría tiene sus bases en el contractualismo, el cual nos ayuda a identificar cómo
surge el Estado y la sociedad. Para ello será necesario conocer cómo se da el paso de un
estado de naturaleza a un estado civil o político, el primero puede ser definido como un estado
anterior a la sociedad, es decir, el momento en el que los hombres vivían libremente y sin el
dominio de un poder político. Por otra parte, tanto Hobbes como Rousseau definen al estado
civil o político como un estado posterior al contrato social, en el cual ya se forma la sociedad
y aparece el Gobierno como garante y regulador de ciertos derechos como la seguridad, la
autoconservación, y la paz social. Así, después de analizar las categorías fundamentales del
contrato social se pasará a identificar las principales semejanzas y diferencias presentes en
esta teoría. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42840 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TF;247 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Pedagogía de la Filosofía |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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