Title: | Interculturalidad en los diseños curriculares de Filosofía, Sociología y Economía (2013) y Pedagogía de las Artes y las Humanidades (Rediseño) |
Authors: | Paute Lojano, Leslie Karina Vásquez Espinoza, Tatiana Estefanía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pesántez Calle, Blanca Nelcila |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-3041-6395 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Filosofía::Doctrinas Filosóficas |
Keywords: | Filosofía Educación intercultural Paradigma intercultural |
Issue Date: | 14-Sep-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 96 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | The current research comparatively analyzes the subject matter of interculturality in the
curriculum designs of the Philosophy, Sociology, and Economics (2013) programs, as well as
the Pedagogy of Arts and Humanities (redesign 2017) program at the University of Cuenca.
This analysis is conducted through bibliographic study and fieldwork, which includes
interviews. The study arises from the necessity of clarifying doubts about the importance given
to this component within the aforementioned programs and establish whether the educational
needs, regarding to contemporary intercultural education, are acknowledged. For the intended
purpose, this investigation is supported by Catherine Walsh's critical intercultural paradigm,
which allows questioning the hegemonic structures of society. In this work, the essential
elements of the designs and curricular structures of the studied programs (subjects, training
axes, curricular organization units, and problematic cores) are examined. Additionally, the role
played by educational approaches in realizing this type of proposal and the strategies that
operationalize this component at the micro-curricular level are addressed. From this research,
it is concluded that there is a necessity to move from a purely discursive intercultural proposal,
as identified in the consulted authorities and professors, to one that accounts for a critical
intercultural approach involving its real operationalization within Institutions of Higher
Education practices. |
Description: | En la presente investigación se analiza comparativamente, a través del estudio bibliográfico
y trabajo de campo (entrevistas), el tema de la interculturalidad en los diseños curriculares de
las carreras de Filosofía, Sociología y Economía (2013) y Pedagogía de las Artes y las
Humanidades (rediseño 2017) de la Universidad de Cuenca. Este estudio surge ante la
necesidad de aclarar el componente “interculturalidad” dentro de las carreras mencionadas y
evidenciar si con ello se responde a las necesidades educativas actuales. Para ello, esta
investigación adopta el paradigma intercultural crítico de Catherine Walsh, que posibilita el
cuestionamiento de las estructuras hegemónicas de la sociedad. Como parte del análisis, se
desagregan los elementos centrales de los diseños y estructuras curriculares de las carreras
estudiadas (asignaturas, ejes de formación, unidades de organización curricular y núcleos
problémicos). Además, se aborda el papel que cumplen los enfoques educativos para hacer
realidad este tipo de propuestas y las estrategias que operativizan dicho componente a nivel
microcurricular. De esta investigación se concluye la necesidad de trascender la propuesta
intercultural meramente discursiva, que ha sido identificada en las autoridades y docentes
consultados, hacia una que dé cuenta de su real operativización en tanto las prácticas dentro
de las IES. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42838 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TF;246 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Pedagogía de la Filosofía |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|