Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40183
Title: Frecuencia de trastornos del habla en niños de 3 a 7 años del Centro Ideas. Cuenca. 2020
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: FRECUENCIA DE TRASTORNOS DEL HABLA EN NIÑOS DE 3 A 7 AÑOS DEL CENTRO IDEAS. CUENCA. 2020
Authors: Celleri Mendieta, Sharon Estefania
Mejía Macas, Estefanía Geovanna
metadata.dc.contributor.advisor: Lucio Bravo, Miriam Alexandra
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: cellerisharon@gmail.com
tifita.mejiac@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Patologías del habla
Keywords: Fonoaudiología
Habla
Comunicación
Niños
Trastornos del habla
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 32 Ciencias Médicas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5705.06 Fonología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 3207 Patología
Issue Date: 7-Nov-2022
metadata.dc.format.extent: 88 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECF;113
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: speech disorders represent one of the most frequent reasons for appointments, mainly in childhood. It has a direct impact on the social and educational development of those who suffer from it, which is the reason that concern for parents and health professionals. It is a typical process that children go through during their development and becomes pathological when the simplification processes of adult speech are kept, which is how often these disorders occur, allows us to make predictions regarding the severity of speech intelligibility. The abnormal establishment of the communicative pattern and communicative functionality, therefore the present study aims to know the frequency in which they occur and the factors that follows it. Objectives: To determine the frequency of speech disorders in children from 3 to 7 years who attended at the Ideas Center in 2020. Method: a descriptive study was carried out with 100 speech-language pathology records of users aged 3 to 7 years who attended the IDEAS center in 2020. The information was selected, collected and tabulated through the evaluation version of the ESPS. Descriptive statistics were used: media, standard deviation, frequencies and percentages. The results were presented in simple tables and contingency tables. Results: Children between 4 years - 4 years and 11 months with preschool education were the ones who represented the majority of the population. It was possible to identify alterations in the characteristics of speech. The specific pronunciation disorder was the most prevalent Speech disorder. No statistically significant relationship was found between the frequency of speech disorders with gender, age and educational level. Conclusions: consistent data with previous studies regarding age, sex and education are identified. The speech disorders presented in greater frequency was determined. No relationships are observed between the frequency of speech disorders with sex, age and education.
Description: 
Antecedentes: en la infancia los trastornos del habla representan uno de los motivos de consulta más frecuentes. Repercute de manera directa en el desarrollo social y educativo de quien lo padece, por lo que es motivo de preocupación para padres y profesionales de la salud. Conocer la frecuencia de dichos trastornos permite hacer predicciones en cuanto a la severidad de la inteligibilidad del habla, la instauración anormal del patrón comunicativo y la funcionalidad comunicativa. Objetivos: determinar la frecuencia de los trastornos del habla en niños de 3 a 7 años que acudieron al centro IDEAS en el año 2020. Método: estudio descriptivo con 100 personas investigadas. Se tabuló y analizó la información con SSPS versión evaluación. Se utilizó estadística descriptiva: media, desviación estándar, frecuencias y porcentajes. Los resultados se presentaron en tablas simples y tablas de contingencia. Resultados: los hombres de entre 4 años - 4 años y 11 meses con instrucción prescolar fueron quienes representaron la mayor parte de la población. Se logró identificar alteraciones en las características del habla. El trastorno específico de la pronunciación fue el TSH más prevalente. No se encontró una relación estadísticamente significativa entre la frecuencia de los trastornos del habla con sexo, edad y nivel de instrucción. Conclusiones: se identifican datos congruentes con estudios previos en cuanto a edad sexo e instrucción. Se determinó el TSH presentado en mayor frecuencia. No se observan relaciones entre la frecuencia de TSH con sexo, edad e instrucción.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Fonoaudiología
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40183
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdfVersión presentada (texto completo)3.76 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00