Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38250
Title: Programa de enseñanza de los fundamentos técnicos en la iniciación del arquero de fútbol
Authors: Pesantez Castro, Joseph Israel
Hernández Lojano, Diego Fabian
metadata.dc.contributor.advisor: Pino Arias, Paulina Michelle
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: chuki10901@gmail.com
diegohernandez1427@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Deportes
Keywords: Cultura Física
Fútbol
Estrategias metodológicas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 58 Pedagogía
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5801.07 Métodos Pedagógicos
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5801 Teoría y Métodos Educativos
Issue Date: 3-Mar-2022
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 58 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEF;257
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The present research study focuses on the implementation of a teaching program of technical fundaments based on a playful method for soccer goalkeepers among Foundation and Participation Football Stages (age from 8 to 10). The participants were from the “JC” Soccer Academy located in the city of Cuenca-Ecuador. The study arose from the need to counteract the forms of teaching used in academies, the same ones that are based on empirical knowledge and practices of activities whit similarities to the competition. Therefore, the child generates errors in the execution of the goalkeeper ́s technical gestures. In this point, the implemented program is distinguished by its foundations based on technical and pedagogical principles with a playful method. As teaching methodologies used in the academies, they are based empire method. On the other hand, the competition causes the child to incorrectly performs the technical skills. The playful method involved differentiates this plan from those applied in the rest of the academies. The methodology section used quantitative and based on the creation of a teaching program for used in 4 weeks; moreover, different activate exercises were designed for each day of the weeks. As a previous and post-evaluation instrument, a checklist was used, it evaluated the specific goalkeeper’s technical skills: body position, command voice, retention, clearance, direction, and positioning of defenders; those technical skills were assessed based on a four criteria scale: Insufficient, Regular, Good and Excellent. In addition, the Wilcoxon test was applied to evaluate the readability of the teaching program, determining that the p value is less than 0.05, being an effective teaching program with a confidence level of 95% and with 100% valid data. As a result, it was obtained that the children showed gradual differences in the seven items evaluated. It was concluded that using a teaching program based on a playful method for goalkeepers during the foundation-participation stage in soccer had a positive impact to improve the execution of the goalkeeper’s technical skills.
Description: 
La presente investigación se centra en implementar un programa de enseñanza mediante la aplicación del método lúdico para el desarrollo de técnicas en la etapa de iniciación del arquero de fútbol en niños de 8 a 10 años de la academia de fútbol JC de la ciudad de Cuenca. El estudio surgió por la necesidad de contrarrestar las formas de enseñanza utilizadas en las academias, mismas que se basan en conocimiento empírico y práctica de actividades con similitud a la competición, provocando que el niño genere errores en la ejecución de los gestos técnicos del arquero; en esta línea, el programa implementado se distingue por sus bases sentadas en principios técnicos y pedagógicos con carácter lúdico. La metodología de investigación tuvo un enfoque cuantitativo con un diseño de estudio no paramétrico. Se basó en la creación de un programa de enseñanza con diferentes ejercicios lúdicos aplicados en un periodo de cuatro semanas. Como instrumento de evaluación pre y post intervención se utilizó la lista de cotejo, misma que permitió valorar en una escala de cuatro criterios (insuficiente, regular, bueno y excelente) los gestos técnicos del aquero: posición del cuerpo, voz de mando, retención, despeje, ubicación, saques, y dirección y ubicación de defensas. A su vez, se aplicó la prueba de Wilcoxon para la evaluación de la legibilidad del programa de enseñanza, determinando que el valor p es menor a 0.05, siendo el programa de enseñanza efectivo con un nivel de confianza del 95% y con un 100% de datos válidos. Como resultado se obtuvo que los niños mostraron diferencias graduales en los 7 ítems evaluados. Se concluyó que, la utilización de un programa de enseñanza con el método lúdico para arqueros en etapa de iniciación influyó positivamente para mejorar la ejecución de los diferentes gestos técnicos de los arqueros en el fútbol.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Pedagogía de la Actividad Física y Deporte
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38250
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)4.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00