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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37374
Title: A holistic decision-making process to improve the productivity of public transportation in Cuenca-Ecuador
Other Titles: Un proceso holístico de toma de decisiones para mejorar la productividad del transporte público en Cuenca-Ecuador
Authors: Cazorla Vanegas, Nora Patricia
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Cazorla Vanegas, Nora Patricia, patricia.cazorla@ucuenca.edu.ec
Keywords: Productivity
Public transportation
Actor-network theory
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 2. Ingeniería y Tecnología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 2.1.5 Ingeniería de Transporte
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 2.1 Ingeniería Civil
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 10 - Servicios
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 1041 - Servicios de Transporte
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 104 - Servicios de Transporte
Issue Date: 2021
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 48, número 2
metadata.dc.source: Revista Politécnica
metadata.dc.identifier.doi: 10.33333/rp.vol48n2.03
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
National governments are responsible for guaranteeing the accessibility, affordability, availability, and social acceptability of public services. If urbanization grows in an unplanned way requires more investments to extend the current infrastructure or build new ones. Since, in general, cities in developing countries lack sufficient economic resources, it is necessary to maximize the productivity of the current infrastructure to satisfy additional demand. Boosting asset utilization, optimizing maintenance planning, and expanding demand management measures could take advantage of the wasted infrastructure. The local government of Cuenca-Ecuador aims to expand the public transport supply throughout the urban area (77.5% of spatial cover and 92% of population cover in the urban area), using the maximum network capacity. Thus, it requires a holistic and inclusive framework that guarantees the implementation of the project. Studies in urban planning have shown that the productivity of the public transportation network depends on the network and activity systems. The application of actor-network theory demonstrated that the proposed solution (a package of 22 measures related to the transit-oriented development and demand-management measures) is not only necessary but feasible. The analysis allowed identifying ten interested actors and one non-interested actor. Moreover, the method highlights the role of each actor to counteract potential opponents and meet the target by 2030.
Description: 
Los gobiernos nacionales son responsables de garantizar la accesibilidad, asequibilidad, disponibilidad y aceptabilidad social de los servicios públicos. Si la urbanización crece de forma no planificada, se requieren más inversiones para ampliar la infraestructura actual o construir nuevas. Dado que, en general, las ciudades de los países en desarrollo carecen de recursos económicos suficientes, es necesario maximizar la productividad de la infraestructura actual para satisfacer la demanda adicional. Impulsar la utilización de activos, optimizar la planificación del mantenimiento y ampliar las medidas de gestión de la demanda podría aprovechar la infraestructura desperdiciada. El gobierno local de Cuenca-Ecuador tiene como objetivo ampliar la oferta de transporte público en toda la zona urbana (77,5% de cobertura espacial y 92% de cobertura poblacional en el área urbana), utilizando la máxima capacidad de la red vial. Por lo tanto, requiere un marco holístico e inclusivo que garantice la implementación del proyecto. Los estudios de planificación urbana han demostrado que la productividad de la red de transporte público depende de la red y los sistemas de actividad. La aplicación de la teoría de la red de actores demostró que la solución propuesta (un paquete de 22 medidas relacionadas con el desarrollo orientado al tránsito y las medidas de gestión de la demanda) no solo es necesaria sino factible. El análisis permitió identificar diez actores interesados y un actor no interesado. Además, el método destaca el papel de cada actor para contrarrestar a los posibles oponentes y cumplir el objetivo de desarrollo para el 2030.
URI: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85120057524&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=A+holistic+decision-making+process+to+improve+the+productivity+of+public+transportation+in+Cuenca-Ecuador&sid=41386101d7c5ffc21cb0703eed573918&sot=b&sdt=b&sl=120&s=TITLE-ABS-KEY%28A+holistic+decision-making+process+to+improve+the+productivity+of+public+transportation+in+Cuenca-Ecuador%29&relpos=0&citeCnt=0&searchTerm=
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://revistapolitecnica.epn.edu.ec/
ISSN: 1390-0129, e 24778990
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