Title: | Cambios en las actitudes, conocimientos y prácticas de adolescentes y docentes sobre epilepsia tras la intervención educativa, Zhidmad Azuay 2011 |
Authors: | Muñoz Olalla, Erika Priscila Barros Bravo, Paola Yolanda Agurto Cobos, Xavier Gerardo |
metadata.dc.contributor.advisor: | Carpio Rodas, Luis Arturo |
metadata.dc.contributor.assessor: | García Alvear, Jorge Luis |
Keywords: | Conocimientos Actitudes Y Practicas En Salud Epilepsia Educacion En Salud Efectividad Adolescente Docentes Zonas Rurales Azuay |
Issue Date: | 2011 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 60 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | MED-1641 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Objective: A quasi-experimental study with the goal of changing knowledge, attitudes and practices regarding epilepsy through educational intervention for primary school teachers and high school students in the town of Zhidmad province of Azuay in 2011.
Methods: A total of 275 standardized surveys were given to students and teachers of the town of Zhidmad, After that it was provided information about the population in study and for measuring the impact of the intervention, it was applied the same post-intervention survey.
Results: Significant changes were achieved (p <0.05) one of the main ones was to increase knowledge about the disease only in the student's group.
There was a low number of individuals that known people with the decease as well the "what to do" with the observation of seizures attack.
The knowledge about the cause of epilepsy was extended in both groups also the attitudes of both populations were improved on work, education, intelligence and sex life in people with epilepsy.The perception of both groups on discrimination against people with epilepsy could not be changed with the intervention. The practices before a seizure in both groups were improved, with statistically significant results.
Conclusions: The educational intervention met the goals set and provided the community with tools to better handle the disease. |
Description: | Se realizaron 275 encuestas estandarizadas, a estudiantes y docentes de la Parroquia Zhidmad, posteriormente se brindó una intervención educativa a la población en estudio y para medir el impacto de la intervención se aplicó la misma encuesta post intervención. Resultados: Se lograron cambios significativos (p menor que 0.05) en los conocimientos sobre la enfermedad únicamente en el grupo de estudiantes, existió una baja frecuencia de estudiantes y profesores que conocían a personas con la enfermedad; igual situación sucedió con la observación de crisis epilépticas; se mejoró el conocimiento sobre las causas de epilepsia en ambos grupos, también se mejoraron las actitudes de ambas poblaciones sobre el trabajo, educación, inteligencia y vida sexual en personas epilépticas. La percepción de ambos grupos sobre la discriminación de las personas con epilepsia no pudo ser modificada con la intervención. Se mejoró las prácticas ante una crisis epiléptica en ambos grupos y con resultados estadísticamente significativos. Conclusiones: La intervención educativa cumplió con los objetivos planteados y proporcionó a la comunidad herramientas para un mejor manejo de la enfermedad.au |
metadata.dc.description.degree: | Médico |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3531 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|