Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29562
Title: The impact of metacognitive strategies on enhancing EFL A2 level students’ writing
Authors: Jaramillo Astudillo, María Catalina
metadata.dc.contributor.advisor: León Vélez, María Verónica
Keywords: Estrategias Metacongnitivas
Enseñanza Del Ingles
Escritura
Instruccion Estrategica
Aprendizaje Reflexivo
Tesis De Maestria En Lingüistica Aplicada A La Enseñanza Del Ingles Como Lengua Extranjera
Issue Date: 30-Jan-2018
metadata.dc.ucuenca.embargoend: 30-Jan-2020
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 118 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1321
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The use of metacognitive strategies has become an option to develop self-awareness of one’s own learning process. Therefore, this research aimed at investigating the impact of metacognitive strategies to enhance students’ writing. The intervention was carried out with 24 students of the third level English credit course-D3, at the Institute of Languages at the University of Cuenca in Cuenca, Ecuador, during 32 hours. The intervention was on the use of metacognitive strategies applied to narrative and opinion essay writing. The research followed a convergent parallel mixed methods design which integrated quantitative and qualitative data to analyze the impact of metacognitive strategies on students’ writing performance. Quantitative data were collected through a quasi-experimental design. A pre-test and a post-test were administered to a convenience group to measure students’ writing performance before and after the intervention. Qualitative data were collected by an open-ended survey questionnaire, based on the Likert Scale to know about the students’ attitudes, reflections, and perceptions after the training. The data results showed that metacognitive and self-regulation strategies use had a significant impact on students’ writing level, to the point that they reached level B1 of the Common European Framework Reference for Languages.
Description: 
El uso de las estrategias metacognitivas permite desarrollar un proceso de aprendizaje reflexivo y consciente de como aprendemos. El presente estudio tuvo como objetivo investigar el impacto de las estrategias metacognitivas en el mejoramiento de la escritura. La intervención se llevó a cabo con 24 estudiantes de inglés de tercer nivel de créditos, paralelo D3, en el Instituto Universitario de Lenguas de la Universidad de Cuenca, en Cuenca, Ecuador, durante 32 horas de instrucción. La intervención se realizó en el uso de estrategias metacognitivas aplicadas a la escritura de ensayos narrativos y de opinión. La investigación usó el método mixto paralelo convergente, integrando los datos cuantitativos y cualitativos para el análisis del impacto de las estrategias metacognitivas en el mejoramiento del rendimiento de la escritura. Los datos cuantitativos fueron recolectados a través de un diseño quasi-experimental, el cual utilizó un pre-test y post-test para medir el rendimiento de los estudiantes en la escritura antes y después de la intervención. De igual manera se usó una rúbrica para determinar las estrategias metacognitivas más usadas en el proceso de escritura antes y después de la intervención. Los datos cualitativos fueron recolectados a través de una encuesta semiestructurada, basada en la Escala de Likert para conocer las actitudes, reflexiones y percepciones de los estudiantes después de la intervención. Los resultados demostraron que el uso de las estrategias metacognitivas y de auto-regulación tuvo un impacto significativo en el nivel de escritura de los estudiantes, logrando alcanzar el Nivel B1 del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29562
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Titulacion.pdftexto completo1.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00