Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28376
Title: El discurso ideológico de los textos escolares: análisis del libro Educación para la Ciudadanía de 2° de BGU, del sistema escolar y público
Authors: Sánchez Pulla, Vanessa Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Washima Zhunio, Victoria Eugenia
Keywords: Discurso
Educacion
Literatura
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 120 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLE;255
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Under the premise that schools are spaces for forming, instructing, and socializing the cultural senses, it is introduced within the Ecuadorian classrooms a model of citizenship that reveals in which way, the educational institutions, are able to participate in the consolidation process of social order. The present work studies the discursive forms used to represent the citizens in the Education for the citizenship* text of the Ecuadorian public education system. The approach of the social and discursive participants, through the Critical Discourse Analysis, allows the evidence of the leadership of the institutionalized participants, and the concealment and passivation of the social actors that perform on the sideline of the State; as the power relationship and domain of the cultural, social, and political models representations
Description: 
Bajo la premisa de que los centros educativos son espacios de formación, instrucción y socialización de sentidos culturales, se introduce en las aulas ecuatorianas un modelo de ciudadanía que nos revela de qué modo pueden actuar las instituciones educativas en el proceso de consolidación del orden social. El presente trabajo estudia las formas discursivas utilizadas para representar al ciudadano en el texto escolar Educación para la Ciudadanía del sistema educativo público ecuatoriano. La aproximación a los actores sociales y discursivos por medio del Análisis Crítico del Discurso permite evidenciar el protagonismo del sujeto institucionalizado y el ocultamiento y pasivación del actor social que actúa al margen del Estado, como representación de las relaciones de poder y dominio del modelo cultural, social y político vigentes
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Ciencias de la Educación en Lengua, Literatura y Lenguajes Audiovisuales
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28376
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo1.54 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00